Performans pazarlama çalışmaları nedir ve nasıl ölçümlenir?
Performans pazarlama son yıllarda, markaların reklam ve pazarlama bütçelerini daha iyi bir şekilde optimize ederek, yaptıkları çalışmalardan daha iyi sonuçlar alma ihtiyaçlarıyla ortaya çıktı. E-ticaretteki rekabetin artması ve aynı şekilde firmaların pazarlama çalışmalarının da artması, tüketicilere ulaşmayı zorlaştırabiliyor. Ancak dijital pazarlama çalışmalarının ölçümlenebiliyor oluşu, performans pazarlamanın da önemini artıran etkenlerden biri oldu.
Performans pazarlama çalışmaları yapmak isteyen e-ticaret firmalarının ya da bu pazarlama metodunu öğrenmek isteyenlerin özellikle dikkat etmeleri ve bilmeleri gereken unsurlar bulunuyor. Bu rehberimizde de bu performans pazarlamanın ne olduğuna değineceğiz.
Performans pazarlama nedir?
Performans pazarlama, adından da anlaşılabileceği gibi performansa yönelik yapılan pazarlama çalışmalarıdır. Yapılan pazarlama çalışmalarından en minimum harcamayla en yüksek verimin alınması amaçlanır.
Performans pazarlama ile site trafiği artırma, satışlara yönlendirme yapmak, etkileşim, erişim, form doldurma, abonelik ve üyelik gibi farklı amaçlara yönlendirme çalışmaları yapılabilmekte.
Dijital pazarlama yöntemleri sayesinde, internet üzerindeki pazarlama çalışmalarının ölçümlenebiliyor oluşu da doğal olarak yapılan çalışmaların ölçümlenebilmesini sağlıyor.
Performans pazarlama çalışmaları analiz, istatistik ve raporlamaya dayandığı için bu pazarlama çalışmaları önceki verilerin ele alınarak yeni stratejiler oluşturulmasıyla yapılmakta.
Tabii ki pazarlama çalışmalarına yeni başlayacak olan firmalar da bu pazarlama yönteminden yararlanabilir. Bunun için pazarlama çalışmaları için ne kadarlık bir bütçe ayıracaklarını belirledikten sonra, hangi amaca uygun çalışma yapacaklarını belirleyerek bu doğrultuda minimum bütçe ile maksimum sonuç alacak yöntemleri denemeye başlayabilirler.
Performans pazarlamanın avantajları
Performans pazarlamanın, e-ticaret firmalarına sunduğu bir takım avantajlar bulunuyor. Bu avantajları da şu şekilde listeleyebiliriz.
- Ölçümeleme imkanı: Yapılan pazarlama çalışmalarının hepsi ölçümlenebiliyor olduğu için, pazarlama çalışmalarınızdan aldığınız sonuçların hepsini raporlayabilir ve yaptığınız yatırımın geri dönüşümünü görebilirsiniz.
- Risk oranı düşüktür: Ölçümlenebilir ve önceki verilere dayanıyor oluşu, bu pazarlama çalışmalarının risk oranının da düşük olmasını sağlar.
- ROI (yatırım getirisi) odaklıdır: Performans pazarlama çalışmalarının amacı yatırım getirisini artırmak üzerine kurgulandığı için, bu çalışmalardaki asıl hedef yatırım getirisini artırmaktır.
Performans pazarlama hedefleri ve ölçümlenmesi
Performans pazarlamanın hedefleri ve ölçümlenmesi de bilinmesi gereken konular arasında yer alıyor. Bu çalışmaların doğru bir şekilde ölçümlenmesi, daha iyi stratejiler geliştirilmesine yardımcı olurken, alacağınız sonuçların da artmasına yardımcı olur.
Performans pazarlamanın hedeflerini ise şu şekilde sıralayabiliriz:
- CPC (tıklama başına maliyet): Bu hedeflemede yaptığınız çalışmaların bütçesi, tıklama başına ölçülür. Böylelikle gösterime değil, bir kullanıcı bu reklama tıkladığı zaman bütçenizden para eksilir.
- CPL (lead başına maliyet): Bu yöntemde ise üyelik kazanma, form doldurma, abonelik gibi bir lead başına ödeme yapılır. Sadece tıklama değil, bir eyleme geçiş sonucunda ödeme yapmış oluyorsunuz.
- CPA (eylem başına maliyet): Bu metod da ise kullanıcının site üzerinde belli bir eylemi gerçekleştirmesi sonucunda ödeme yapmış oursunuz. Yine üyelik, abonelik, liste doldurma gibi eylemler için kullanılabilir.
- CPV (izleme / görüntülenme başına maliyet): Bu hedefleme türünde ise Youtube üzerindeki videonuz bir kullanıcı tarafından 30 saniye boyunca izlendiğinde ödeme yaparsınız. Bu sayede videonuzun belli bir bölümü izleyen kullanıcılar üzerinden ücretlendirilirsiniz.
Performans pazarlamada dikkat etmeniz gerekenler
Performans pazarlama çalışmaları yaparken belli başlı konulara da dikkat etmeniz gerekmekte. Bunlara dikkat etmemeniz bu çalışmalardan alacağınız verimlerin de düşmesine neden olabilir.
Kısa vadeli sonuçlar yerine, uzun vadeli sonuçlar üzerine odaklanmanız daha doğru bir yaklaşımdır. Kısa vadede mutlu ve sadık müşteriler edinmeniz zordur ve alacağınız sonuçların kalıcı olması pek mümkün olmaz.
Yine anlık ve hızlı sonuçlar için reklam gösterimlerinizi çok sık yapmamanız ve kullanıcıları sıkmamanız gerekir. Bu da yine uzun vadede alacağınız sonuçları olumsuz etkileyecektir.
Performans pazarlama çalışmalarınızın verimini artırmak için doğru metrikleri ve KPI’ları seçmeniz de önemlidir. Sizin için doğru olacak hedefleri belirlemeden yapacağınız sonuçlar istediğiniz geri dönüşümleri elde etmenizin önüne geçecektir.
Pazarlama çalışmalarınızda sunduğunuz içeriklerin kalitesi, metinler, video ve görselleri de iyi seçmeli ve hedeflerinize uygun hale getirerek, kullanıcıların ilgisini çekecek çalışmalar yapmanız da önemlidir. Hedeflemeleriniz ve stratejileriniz ne kadar iyi olursa olsun, içeriklerinizin kalitesi ve ilgi çekiciliği azsa, alacağınız sonuçlar da etkisiz olacaktır.