Sosyal Ticaret Nedir? Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eden sosyal ticaret kavramı, son yıllarda sıkça karşımıza çıkmakta. Bu kavramı ilk olarak Yahoo, 2005 yılında kullandı ve temelleri 2008 yılında atıldı.

Günümüz dünyasında en çok kullanılan sosyal medya ağları olan Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden yapılan alışveriş sistemine sosyal ticaret denir. Yani, sadece bir satın alma işlemi değil, aynı zamanda yönlendirme yoluyla pazarlama faaliyeti de yapılır. Bu sayede, müşterilere diğer müşterilerin tecrübe ve beğenilerini aktarma imkanı da doğar.

Sosyal Ticaret Nedir?

Sosyal ticaret, elektronik ticaret ile sosyal medya kanallarının kesişimini ifade eder. Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlar üzerinden yapılan alışveriş ve pazarlama faaliyetlerini kapsar.Başlangıçta, sosyal ticaretin bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. İlk başta sadece bir varsayım olarak görülen bu ticaret yöntemi, sosyal medya kullanımının artmasıyla büyük bir sükse yaptı. Akıllı telefonların kendi başına bir ekosistem geliştirmesiyle birlikte, elektronik ticaretin yerini yavaş yavaş sosyal ticaret almaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi Nedir?

Tüketicilerin giderek daha fazla online alışveriş yaptığı sosyal ağlar, çeşitli markalarla bağlantı kurarak kullanıcıları kendilerine yönlendirir. Bu da e-ticaret ve sosyal ticaret ilişkisi hakkında önemli bir ipucu verir.

Son zamanlarda yapılan bir araştırma, en etkili e-ticaret pazarının sosyal ticaret olduğunu ortaya koydu. Markalar sosyal medya hesaplarını artık sadece reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı.

E-Ticaret ve Sosyal Ticaret İlişkisi

Sosyal medya platformları, kullanıcıları çeşitli markalarla buluşturarak online alışverişi teşvik eder. Sosyal ticaret, e-ticaretin bir uzantısı olarak görülür ve markaların sosyal medya hesaplarını satış amacıyla kullanmalarını sağlar.

Özellikle küçük işletmelerin avantaj sahibi olduğu sosyal ticaret alanı ile e-ticaret altyapınızı birleştirerek sosyal medya hesabınız aracılığıyla ürünlerinizi satabilirsiniz.Türkiye’de yapılan bir ankete göre tüketicilerin %83’ü, bir ürünü satın almadan önce sosyal medya platformlarında ürün hakkında araştırma yapıyor. Ek olarak, bu platformlarda bulunan “satın al” butonunun, beğendiği ürünleri satın almasında etkili olduğunu söyleyen %16’lık bir kesim var. Tüketicilerin %61’ini etkileyen en önemli nokta ise ürün için sosyal medyada yapılan yorumlar. Büyük bir çoğunluk, olumlu yorumların alışveriş tercihleri için belirleyici olduğunu belirtiyor.

Dünyada, e-ticaret alanındaki alışverişlerin %51’i mobil üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de de bu oran %50 seviyesinde, yani neredeyse aynı. Durum böyle olunca sosyal ticaret kapsamındaki alışverişlerde, mobil cihazlarda kullanılan sosyal medya kanalları da etkili oluyor.

Araştırmalar, 2015 yılındaki sosyal ticaret hacminin 5 milyar dolar iken, 2016 yılında 50 milyar dolar seviyesine ulaştığını gösteriyor. Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı’nın sunduğu 2017-2021 raporuna göre, gelecek yıl sosyal ticaret pazarının %34 büyümesi ve 166 milyar dolarlık bir rakama ulaşması bekleniyor.

Sosyal Ticaretin Avantajları Nelerdir?

Her ne kadar sosyal ticaret, bir e-ticaret uzantısı gibi görülse de sunduğu avantajlar ile başlı başına bir sistemdir. Sosyal ticaretin avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Sosyal ticaret, sosyal medya kaynaklarının algoritmaları dahilinde performans gösterir. Böylece ne kadar yüksek trafik olursa, o hesaplar o kadar öncelikli olur. Pazarlama maliyetlerini sıfıra indirirsiniz.
  • Tamamen sosyal medya odaklı bir ticaret sistemi olduğu için kullanıcılarla direkt iletişim sağlayabilir ve kendinizi geliştirmeniz adına etkili geri bildirimler alabilirsiniz.
  • Sosyal ticaret ile e-ticaret alanlarının entegrasyonu sayesinde müşteri kitlenizi ayrıntılı bir şekilde analiz edebilirsiniz. Özellikle e-ticaret sitesi sahipleri, müşterileriyle ilgili istatiksel verileri kolaylıkla elde ederken sosyal ticaret alanındaki faaliyetlerini de geliştirerek bu bilgi ağını genişletebilir. Bu sayede müşterilerinizle ilişkileriniz kolaylaşır. Üstelik hizmet ve ürünlerinizi de verilere göre çeşitlendirip kişiselleştirebilirsiniz.

Sosyal Ticaretin Avantajları

Sosyal ticaret, sosyal medya algoritmaları sayesinde yüksek trafiğe ulaşarak pazarlama maliyetlerini düşürür. Ayrıca kullanıcılarla doğrudan iletişim kurarak geri bildirimler almayı ve müşteri kitlesini analiz etmeyi kolaylaştırır.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Tüketiciler üzerinde yapılan araştırmalara göre sosyal medya platformlarındaki reklamlar, satın alma süreci üzerinde etkilidir. Kullanıcıların %37’si, ilgi çekici ve açıklayıcı bir görselin karar mekanizmalarını etkilediğini belirtmiştir. Ek olarak, ürünü deneyimleyen müşterilerin verdikleri referans %32 oranında bir etkileşim sağlar.

Genel olarak görsel odaklı bir yapıya sahip olan sosyal medya kanallarında, en fazla satış potansiyeline sahip sektörler giyim ve aksesuardır. İkinci sırada ise elektronik kategorisi yer alır.

Sosyal Ticaret Nasıl Yapılır?

Sosyal ticaret yapmak için ürün katalogları oluşturmak, destek kanalları açmak, detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak ve sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak gereklidir.

Sosyal Ticaret Yapmak İçin Uygulanması Gereken Süreçler

  • Ürün katalogları oluşturmak
  • Müşterilerin ürün hakkında merak ettiği noktaları sorabilecekleri bir destek veya sohbet kanalı açmak
  • Detaylı ürün tanıtımı için videolar hazırlamak
  • Ürünler hakkında detaylı bilgi içeren açıklamalar yazmak
  • Sosyal medya üzerinden ödeme alabileceğiniz altyapıları kullanmak

Facebook Mağazaları İçin Yapılması Gerekenler

Sosyal medya ağları arasında en geniş kitleye sahip olan Facebook, aylık 2,45 milyar aktif kullanıcıya sahiptir. Müşterilerinizle etkileşim halinde olabileceğiniz Facebook mağazaları için yapmanız gerekenler:

  1. Ticaret Yöneticisi’nde hesap açın.
  2. Bir koleksiyon oluşturun.
  3. Mağazanızı yayınlayın.

Instagram Üzerinde Sosyal Ticaret

Instagram, sosyal ticaret alanında ilgi çekici bir vitrin görevi görmektedir. Bu sayede kullanıcılar “Keşfet” özelliği ile ürünlerinize ulaşabilmektedir.

Instagram üzerinde sosyal ticaret yapmanın ilk adımı bir işletme hesabı sahibi olmaktır. Standart bir profille kıyaslandığında işletme hesapları, ekstradan çeşitli satış ve raporlama seçeneklerine sahiptir. Ek olarak oluşturacağınız hashtag’ler ile organik aramalarınızı güçlendirebilirsiniz. Müşterilerin beğenisine sunduğunuz ürünlere dair aşağıdaki bilgilere yer vermeniz gerekir:

  • Ürünün resmi
  • Ürün açıklaması
  • Ürünün fiyatı
  • Kullanıcıyı satın alma işlemi için web sitenize yönlendirecek bir bağlantı

Twitter Üzerinden Satış

Twitter üzerinden satış yapma işlemleri, diğer platformlar kadar öne çıkmasa da ürün ve hizmetlerinizin bağlantılarını tweet atarak paylaşabileceğiniz bir alandır. Bu tweet’ler sayesinde e-ticaret sitenizde yer alan ürün sayfalarına doğrudan yönlendirme yapabilir, ürün satışlarınızı artırabilirsiniz.

Sosyal Ticaret Örnekleri Nelerdir?

Sosyal ticaret alanında en çok karşımıza çıkan platformlar; Facebook, Instagram ve Pinterest’tir.

Facebook

Milyonlarca insana ulaşma imkanı sağlayan sosyal medya devi, kendi Facebook Business modülünü geliştirmiştir. Hangi hizmeti veya ürünü satarsanız satın, işletmenizi rahatlıkla taşıyabileceğiniz bir alandır.

Instagram

Yapılan araştırmalar, ülkemizde sosyal ticaret alanının en çok Instagram üzerinden talep gördüğünü göstermektedir. Özellikle butik mağazacılık hizmeti ve platformun sosyal ticarete uygun olması, bu alanda ön plana çıkmasına yardımcı oluyor.

Pinterest

Sadece görsellik üzerine kurulu olan bu sosyal medya ağı, Türkiye’de çok aktif olmasa da pano oluşturma özelliği ile kolay alışveriş imkanı tanımaktadır. Bu sayede ürün kataloglarını rahatlıkla yükleyip satışa dönüştürmek üzere pinleyebilirsiniz. Hatta ürünlerin benzer örneklerine göz atabilir ve giyim kategorisinde geziniyorsanız kombin önerisi bile alabilirsiniz.

Twitter

Sosyal ticaret alanında rakiplerine göre daha zayıf kalan Twitter, çeşitli reklam ve kampanyalar için fırsatlar tanımaktadır.

Bu makalede, sosyal ticaretin tanımı, avantajları, uygulanma yöntemleri ve örneklerine dair kapsamlı bilgiler sunulmuştur. Sosyal ticaretin e-ticaretle olan ilişkisinden faydalanarak işletmenizi büyütebilir ve sosyal medya platformları üzerinden satışlarınızı artırabilirsiniz.