Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaptığınızda, dijital veya fiziksel kanallar üzerindeki reklamlarınızın nasıl bir performans sergilediğini ve yatırım getirinizi ölçebilirsiniz. Reklam kampanyalarınız sonrasında analiz yapmadığınızda bu ölçümlemeleri yapamadığınız için markanız için doğru stratejileri belirlemez ve bu sebeple de uzun vadede reklam bütçenizi boşa harcayabilirsiniz. Peki, reklam analizi yaparken bilmeniz gerekenler neler?
Reklam analizi yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Erişim ve görüntülenmeyi ölçün
Dijital kanallar üzerinde reklam verdiğinizde, yaptığınız kampanyaların sonuçlarını, reklam platformu üzerinden detaylı bir şekilde takip edebilirsiniz. Öncelikli olarak ölçümlemeniz gereken metrikler ise erişim ve görüntülenme olacak.Erişim:Reklam içeriğinizin toplamda kaç kişiye ulaştığıdır. Örneğin Facebook reklamınız toplamda 100 kişiye ulaşmışsa, erişiminiz 100’dür.Görüntülenme:Görüntüleme ise reklamınızın kaç kişi tarafından görüntülenmiş olduğudur. Erişiminiz 100 olsa dahi bu kişiler reklamınızı iki kez görmüş olabilir. Bu durumda da görüntülenmeniz 200 olmuş olur. Reklamlarınızı optimize ederken, aynı kullanıcılara sürekli olarak aynı reklamı göstermeyecek şekilde ayarlamanız önemlidir. Aynı reklamı tekrar tekrar gören kullanıcıları sıkabilirsin ve bu da kötü bir izlenime neden olabilir.
Etkileşim oranlarını ölçün
Reklam analizi yaparken etkileşim oranlarınız da bir hayli önemlidir. Etkileşim oranı, paylaştığınız gönderinin ne kadar ilgi çekici olduğunu ve hedef kitlenizin bu gönderiyi ne kadar dikkate aldığını göstermektedir. Etkileşim oranını ölçümlemek için şunlara bakmanız gerekir:
- Beğeniler
- Paylaşımlar
- Yorumlar
- Kaydetmeler
Etkileşim oranı yüksek olduğunda, gönderileriniz sosyal medya platform tarafından da değerli bulunur ve böylelikle erişim oranlarınız yükseltilir. Reklam kampanyası dahi çıkıyor olsanız etkileşim oranları düşük olduğunda, reklamlarınızın genel performansı düşük olacağı için alacağınız geri dönüşümler de önemli ölçüde düşük olacaktır.
Tıklama oranlarını ölçün
Reklam analizi yaparken tıklama oranlarını da dikkate almanız gerekir. Çünkü etkileşim ve erişim tek başına yeterli bir metrik değildir ve geri dönüşümünüzü ölçmek için tıklama oranlarını da ölçmelisiniz. Etkileşim ve erişim oranlarınız yüksek olsa dahi eğer reklamınız yeterli sayıda tıklama almamışsa, kullanıcılar ürününüz ya da mesajınızla ilgilenmemişlerdir. Onları web sitenize çekmeniz gerekir. Bu nedenle de reklamlarınıza kaç kişinin tıkladığını ölçümlemelisiniz.
Sosyal medya yönlendirme trafiğini ölçün
Reklamlarınızın nasıl bir performans sergilediğini görmek için takip etmeniz gereken metriklerden biri de sosyal medya yönlendirme trafiğidir. Bazen reklam platformu üzerinde gördüğünüz istatistiklerle Google Analytics üzerinde aldığınız trafik rakamları değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle de Google Analytics üzerinden de bu verileri kontrol etmeniz önemlidir. Reklam çıktığınız platformlar üzerinden gelen trafiği ölçümleyerek, verilerinizi karşılaştırabilirsiniz.
Sayfada kalma süresini ölçün
Reklam analizi yaparken, reklam kampanyanızına tıklayarak sitenize gelen kişilerin, sayfada ne kadar süre kaldıklarını da takip etmelisiniz. Bu veri sayesinde reklam içeriğinizin ne kadar ilgi çekici olduğunu görebilir ve aynı zamanda reklam çıktığınız ürün ya da hizmete olan ilgiyi de takip edebilirsiniz. Eğer kullanıcılar sayfa üzerinde kısa vakit geçiriyorlar, sayfa içeriğiniz yeterli olmayabilir. Bu durumda ürün açıklamalarını geliştirmeli, ürün fotoğraflarını düzenlemeli ve video içerikler oluşturarak, kullanıcıların sayfa üzerinde daha fazla kalmalarını sağlamalısınız. Sayfa içeriğiniz kapsamlı ancak sayfada geçirilen süre yine az ise bu durumda da reklam içeriğinizde bir sorun olabilir. Reklam metniniz, eyleme çağrı ifadeleriniz ya da görselleriniz sayfa içeriği ile uyumlu olmayabilir. Bu durumda da reklam içeriğinizi gözden geçirmeniz gerekebilir.
Sayfayı terk etme oranını (Bounce Rate) ölçün
Sayfada geçirilen süre ile beraber sayfayı terk etme oranı da önemli bir metriktir ve ikisi birbiriyle ilgilidir. Kullanıcılar sayfayı hızlı bir şekilde terk ediyorlarsa, reklam içeriğiniz ve yönlendirme yaptığınız sayfa içeriği birbiriyle ilgili olmayabilir ya da reklam metninde sunduğunuz mesaj, yönlendirme yaptığınız sayfa içeriğinizde bulunmuyor olabilir. Bu tık avcılığı şeklinde algılanacağı şekilde kullanıcıların sayfayı hızlı bir şekilde terk etmelerine neden olacaktır. Bu sebeple de reklam içeriğiniz ile reklamını yaptığınız sayfa içeriğinin/ürünün ilişkili olması oldukça önemlidir.
Reklam analizi ile ilgili sık sorulan sorular
Reklam fotoğrafları nasıl seçilir?
Reklam analizi yaptığınızda reklam içeriklerinizin de performansını ölçmüş olursunuz. Bu nedenle de doğru fotoğrafları kullanarak reklam vermeniz de fayda vardır. Doğru fotoğrafları seçerken kaliteli, yüksek çözünürlüklü fotoğraflar tercih edin. Buna ek olarak görsellerinizde insanların yer alması reklamın etkisini daha da artırmaktadır. Fotoğraflarda duyguları ön plana çıkartarak, canlı renklere de yönelebilirsiniz.
Video reklamlar nasıl ölçümlenir?
Video reklamalarınızın da analizini yapmanız gerekir. Bu durumda da takip etmeniz gereken metrikler biraz daha değişmektedir. Video reklamlarınızın performansını ölçerken: video izlenme sayısı, videonun toplam izlenme süresi, hedef kitle, etkileşim oranı, yönlendirme trafikleri, paylaşım sayısı ve kazanılan takipçi ya da abone sayısı gibi metriklerin ölçümlemesini yapmanız gerekiyor.
Reklam stratejileri nelerdir?
Reklam analizi öncesinde reklam stratejilerinizi belirlemeniz gerekir. Doğru reklam stratejileri olmadan yatırım getirinizi artıramazsınız. Bunun için öncelikli olarak dönemsel ve yıllık pazarlama ile reklam planlarınızı oluşturarak, bu çalışmalar için kullanacağınız bütçeyi belirleyin. Reklam stratejilerinizin verimli olabilmesi için tüketicilerin satın alma süreçlerini de anlamanız ve onlara ulaşmak için doğru kanalları da belirlemeniz gerekir.