E-ticaret Siteleri için Kapsamlı Black Friday (Kara Cuma) Rehberi
Kasım ayının başlarından, hatta Ekim’in sonlarından itibaren televizyonda, internet sitelerinde, sosyal medyada, billboardlarda, otobüs duraklarında yoğun bir reklam kampanyası görülmeye başlar. İnternet kullanıcıları için büyük avantajlar sunan ve Black Friday olarak ifade edilen döneme yönelik yürütülen bu duyurular, firmaların yaptığı büyük indirimleri müjdeler. Bu, işin genellikle tüketiciler tarafından görünen kısmıdır.
Fakat Black Friday; sadece tüketiciler için değil, ticari işletmeler için de önemli ve değerlendirilmesi gereken bir dönemi işaret eder. Bu döneme hazırlıklı girmek, hedefe yönelik tanıtım çalışmaları yürütmek ve dikkat çekici kampanyalar düzenlemek, satışlarınızı ciddi oranda artırabilir.
Black Friday Ne Zaman 2024
Kara Cuma ne zaman diye merak ediyorsanız, Black Friday 2024, 29 Kasım Cuma günü olacaktır.
Black Friday (Kara Cuma) Nedir?
Black Friday ya da Türkçeye geçmiş hâli ile Kara Cuma, tarihsel olarak Şükran Günü’nünden sonra gelen ilk Cumayı tanımlar. Bu gün, 1930’lu yıllardan bu yana Amerikan kültürüne ait bir gelenek olan Noel alışverişi döneminin başlangıcını ifade eder. İzlediğimiz film ya da dizilerden bu alışverişin Amerikalılar için ne denli önemli olduğuna zaten aşinayız.
Black Friday ifadesi ilk kez 1961 yılında kullanılmıştır. O yıl, Şükran Günü’nün ardından Amerika Birleşik Devletleri’nin Philadelphia şehrinde alışverişe çıkan kişiler, çok yoğun miktarda yaya ve araç trafiğine neden olur. Şehrin güvenlik güçlerinin bu yoğunluğun yarattığı karışıklığı Black Friday olarak tanımlaması ile bu terim ortaya çıkar.
İlk etapta olumsuz bir olayı tanımlayan bu terim, zaman içinde birçok perakende şirketinin bu durumu sahiplenip bir kampanya formuna dönüştürmesine bağlı olarak zaman içinde bugün bildiğimiz anlamını kazanır.
Yapılan indirimler, mağazaların normal şartlara kıyasla çok daha erken saatlerde açılması gibi bu geleneğin gelişip yaygınlaşmasına önayak olur. Bu tarih, 2000’lerin başından beri Amerika’da en fazla alışveriş yapılan gün olarak kayıtlara geçmiş durumdadır. Bu ülkede başlayan bir alışveriş geleneği, sonrasında kaçınılmaz olarak tüm dünyayı etkisi altına alan bir tür çılgınlığa dönüşür.
2024 yılında 29 Kasım günü düzenlenecek olan Black Friday, geleneksel perakendecilik alanında ortaya çıkan bir gelenek olsa da dijitalleşmenin son derece etkili olduğu günümüz şartlarında e-ticaret için de çok önemli hâle gelmiştir.
Klasik kalıplarını aşan bu süreç, alışveriş sitelerini de kapsayacak şekilde genişlemiştir. Peki Black Friday, e-ticaret firmaları için hangi açılardan önemlidir?
Black Friday E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
İnternet üzerinden alışveriş yapmanın bu denli yaygınlaştığı bir dönemde Black Friday geleneğinin e-ticaret alanına sıçraması elbette ki kaçınılmazdı. Artık alışveriş siteleri bu dönemin en aktif aktörlerinden biri hâline gelmiş durumda. Bu platformların yapacağı Black Friday indirimleri, müşteriler tarafından aylar öncesinden heyecanla beklenen bir konu.
Bu bağlamda ortaya çıkan veriler de e-ticaretin bu kampanya döneminin çok önemli bir ayağı hâline geldiğini doğrular nitelikte. Digitalcommerce’de yayınlanan bir makalede verilen rakamlar, internet üzerinden yapılan Black Friday alışverişlerinin miktarının her yıl istikrarlı bir şekilde arttığını açıkça gösteriyor.
Bu kavramın da ortaya çıkmasıyla bu indirim dönemi tam dört güne yayılmış durumda. Bu dört gün, e-ticaret siteleri için büyük bir fırsat olmasının yanında ciddi şekilde hazırlanmayı gerektiren yoğun bir dönem anlamına da geliyor. E-ticaret ile uğraşıyorsanız ve bu dönemi en kârlı şekilde değerlendirmek istiyorsanız çeşitli Kara Cuma kampanyaları düzenlemeniz, mümkün olan en iyi hazırlığı yapmanız artık elzemdir.
E-Ticaret Sitenizi Black Friday’e Nasıl Hazırlamalısınız?
Black Friday, e-ticaret sitenizin yıl içinde en yoğun olacağı dönemlerin başında gelir. Çok boyutlu ve bütünlüklü bir e-ticaret kampanya yönetimi ile bu yoğunluğu büyük bir avantaja çevirebilirsiniz. Sitenizi bu döneme hazırlarken mutlaka göz önünde bulundurmanız gereken belli başlı konular vardır. Bu konulardan herhangi birinin es geçilmesi, kampanyanızın başarısına engel olabilir.
E-Ticaret Alt Yapınızı Oluşturun
İnternet siteniz, bu dönem içinde daha önce görmediğiniz ziyaretçi sayılarına ulaşabilir. Sağlam olmayan e-ticaret alt yapıları, artan trafiğe cevap vermekte zorlanabilir. Buna bağlı olarak kullanıcılar, sitenize ulaşmakta ya da ürün sayfaları arasında gezinmekte sorun yaşayabilir. Bu yoğunluğu e-ticaret sitesi kurma aşamasında öngöremeyebilirsiniz ama Black Friday’in sağladığı imkânlardan yararlanmak istiyorsanız güçlü bir altyapıya sahip olmanız önemlidir. Bu konuda IdeaSoft’tan her türlü desteği alabilirsiniz.
Kampanya Öncesi İletişim Bilgileri Toplayın
E-posta bültenleri, müşterilerinize ulaşmak için etkili ve pratik bir yoldur. E-posta kutularına düşen Kara Cuma fırsatları başlıklı bir ileti, satın alma konusunda ciddi bir tetikleyicidir. Ama kampanyaların arttığı bu dönemde müşteriler, ciddi bir reklam yoğunluğunun etkisi altına girer ve onların iletişim bilgilerini toplamak çok zor olabilir. Bu durumu tahmin edip iletişim bilgilerini önceden toplamak işinizi oldukça kolaylaştırır.
Reklam Stratejilerinizi Belirleyin
Kampanya dönemleri reklam stratejileri, bu süreçteki başarınız ile doğrudan ilişkilidir. Ulaşmak istediğiniz kitleye göre şekillendirilmiş reklam çalışmaları, yaptığınız indirimlerle ve diğer kampanyalarla birleşince çok etkili bir sonuç verir. Bu nedenle bu dönemde takip edeceğiniz tanıtım ve reklam stratejilerini, yaptığınız pazar araştırmalarından elde ettiğiniz veriler ışığında, Kara Cuma günleri öncesinde belirlemeniz önemlidir. Bu yol haritanızı ne kadar erken belirlerseniz ortaya çıkan yeni şartlara karşı esnekliğiniz o denli artar.
Sosyal Medyayı Aktif Kullanın
Sosyal medya, artık hayatımızın değişmez bir parçası. Buna bağlı olarak reklam ve tanıtım için de çok kullanışlı bir alan konumuna geldi ki son dönemdeki e-ticaret pazarlama trendleri de bunu doğrular nitelikte. Bu süre zarfında Black Friday indirimleri ve benzer bilgilerin sosyal medya mecraları üzerinden aktif şekilde duyurulması istediğiniz satış rakamlarına ulaşmanızı kolaylaştırır.
İçeriklerinizi Geliştirin
Ürün veya hizmetlerinize dair bilgi veren içerikler, dikkat çekici görseller ve yaratıcı videolar bu süreçte daha çok kişiye ulaşmanız konusunda size yardımcı olacaktır. Dolayısıyla bu tür içerikleri, belirlediğiniz tanıtım stratejileri doğrultusunda kampanya dönemi öncesinde hazırlamak, doğru zamanda doğru kitle ile buluşmanızın ve potansiyel müşterilerinizi satın almaya ikna etmenizin önü açar.
Mobil Odaklı Strateji Geliştirin
Unutmamalısınız ki müşterilerin çok büyük bir kısmı, hem reklam çalışmalarınızı hem de ürünlerinizi mobil cihazlardan görür. Bu nedenle tüm stratejilerinizi, mobil cihazları da kapsayacak hatta öne çıkaracak şekilde geliştirmeniz önemlidir. Hazırladığınız içeriklerin ve satışlarınızı gerçekleştirdiğiniz internet sitesinin mobil cihazlara tam uyumlu olması Black Friday günlerindeki satış rakamlarınıza olumlu olarak yansır.
Kampanyalı Ürünleri Belirleyin
Bu dönemde kataloğunuzdaki her ürünü kampanyaya dâhil etmeniz gerekmez. Ama indirim uyguladığınız Black Friday ürünleri, ulaşmak istediğiniz hedef pazar ile paralellikler taşımalıdır. Hangi ürünlerin kampanya kapsamına alınacağını doğru şekilde belirlemek bu açıdan büyük önem taşır. Örneğin Black Friday telefon indirimleri, müşterilerin özellikle odaklandığı konulardan biridir. Şayet kataloğunuzda bu türden, normal şartlarda bütçeleri zorlayabilecek ürünler varsa bunların fiyatlarında indirime gitmek faydalı olabilir.
Stoklarınızı Kontrol Edin
Bu dönemde daha önce ulaşmadığınız ya da tahmin etmediğiniz satış rakamlarını görebilirsiniz. Bu nedenle stoklarınızı kontrol edip kampanya kapsamındaki ürünleri buna göre belirleyerek yaşayabileceğiniz olası sorunların önüne geçebilirsiniz.
Black Friday’de Hangi Kampanyalar Yapılabilir?
Black Friday sürecinde yapacağınız indirimlere ek olarak kimi kampanyalarla stratejilerinizi destekleyebilirsiniz. Bu kampanyalar, satışlarınızın artmasında önemli rol oynayacaktır. Bu döneminde yapabileceğiniz kampanyalar şu şekilde sıralanabilir:
Black Friday İndiriminde Satış Artırma Stratejileri Nelerdir?
Black Friday indirimi dâhilinde satışlarınızın normal durumlara göre bir miktar artması tahmin edilebilir bir durumdur. Ama bu indirimleri birtakım stratejilerle güçlendirmek bu pastadan alacağınız payı gözle görülür düzeyde artırır. Bu indirim döneminde satışlarınızı çoğaltmak için takip edebileceğiniz etkili stratejileri şu şekilde örneklendirebiliriz:
- Günümüzde kargo ücretleri oldukça yüksektir. Bu ücretler, müşterilerin satın alma eylemi karşısında engel oluşturabilir. Black Friday döneminde ücretsiz kargo fırsatı ile ürünlerinizi çok daha cazip hâle getirebilirsiniz.
- Black Friday, artık sadece tek bir günden ibaret değildir. Buradan hareketle farklı günlerde farklı ürün gruplarına yönelik indirimler yapmak, müşteriler için ilgi çekici olur. Örneğin; herhangi bir günü işaret eden “Black Friday elektronik indirimleri” başlıklı bir duyuru, bu tür bir ürün almayı düşünen müşterileri en hızlı şekilde harekete geçirir.
- Black Friday laptop gibi yüksek maliyetli ürünlerin daha yüksek miktarda satın alındığı bir dönemdir. Bu türden gruplardaki ürünleri sınırlı sayılarla indirime dâhil etmek müşterilerin satın alma güdüsünü ciddi miktarda tetikler. Aynısı çok kısa bir süre için indirime giren ürünler için de söylenebilir.
- Infleuncerlar, son dönemin en çok tercih edilen reklam ve tanıtım kanallarından biridir. Potansiyel müşterileriniz; takip ettikleri, sevdikleri, güvendikleri kişi ya da hesapların öne çıkardığı ürünleri satın almaya daha yatkındır. Black Friday gibi yoğun reklam kampanyalarının düzenlediği bir dönemde, influencerlarla çalışmak rakipleriniz arasında öne çıkmanızı sağlar.
- Black Friday indirimleri hakkında tüm detayları tek seferde açıklamak yerine, çeşitli ipuçları ile müşterilerin merak duygusunu artırmak etkili bir kampanya olabilir. Bu yolla kampanyanızın daha dikkatli bir şekilde takip edilmesini sağlayabilirsiniz.
- Kimse ilgi çekici bir hediyeye hayır demez. Bu fikirden yola çıkarak bu dönemdeki kampanyalarınıza ücretsiz vereceğiniz hediyeleri de dâhil edebilirsiniz. “Bir alana bir bedava” türevi promosyonlar ile tüketicilerin ürünlerinize olan ilgisini yükseltebilirsiniz.
- Ortak noktaları olan ürünleri bir araya getirdiğiniz bundle paketler oluşturmak bu süreçte dikkat çekici bir kampanya olacaktır. Bu sayede müşterileriniz, tek seferde ve daha uygun maliyetle birden fazla ihtiyaçlarını giderme şansı bulur. Bu paketlerin içindeki kimi ürünleri bir merak unsuru olarak gizli tutarak, bu kampanyayı eğlenceli hâle de getirebilirsiniz.
Aciliyet ve Zaman Vurgusu Yapın
Kara Cuma indirimi, sınırlı bir zaman dilimi için geçerlidir. Bu süre zarfında indirimlerden yararlanmayanlar, bu fırsatı bir daha yakalayamamak üzere yitirebilir. Süre kısıtının yanında limitli sayıda ürünü indirime dâhil etmek, müşterileri bir an önce satın alma konusunda teşvik edecektir. İnternet sitenize, bir geri sayım aracı yerleştirerek de aciliyet durumunun altını çizebilirsiniz.
Müşterilerinize Hediye Rehberleri Hazırlayın
Müşteriler, bu dönemde yapılan indirimleri sadece kendileri için değil, sevdiklerine hediye almak için de değerlendirir. Bu eğilimden yararlanmak adına, farklı müşteri gruplarına hitap eden hediye rehberleri hazırlayabilirsiniz. Bu rehberler, ne tür bir hediye alacağına karar veremeyen kişilerin işini kolaylaştırırken sizin de satış miktarınızı yukarı çeker.
Müşteri Desteği Vermeyi Unutmayın
Black Friday, satışlarınızı artırmanın yanında sadık bir müşteri kitlesi oluşturmak adına uygun bir zaman dilimidir. Bu süreçte yaptığınız satışların ardından müşterilerinize verdiğiniz destek, hem bu dönemde hem de gelecekte yapacağınız satışların önünü açar. Sitenize canlı destek, chat gibi eklentileri bu dönemde aktif edebilirsiniz.
Sosyal Medyayı Etkili Kullanmaya Devam Edin
Sosyal medyayı sadece kampanyalarınızı önceden duyurmak adına kullanmanız, bu yoğun dönemde yeterli olmayacaktır. Kampanyalar devam ederken ya da kampanyalara yeni ürünler eklenirken sosyal medya hesaplarınızı bir hatırlatma ve kampanya bildirim servisine dönüştürerek daha fazla müşteriye ulaşabilirsiniz.
E-posta Bültenlerini Aksatmayın
Özellikle çalışan kişiler, sürekli e-posta kutularını kontrol eder. Bu esnada aldıkları, cazip indirimler içeren bir e-posta onların ilgisini çekmenizi kolaylaştırır. Bu fırsatı kaçırmamak için kampanya süresince etkili bir e-mailing stratejisi izlemeniz oldukça olumlu sonuç verecektir.
Kampanyalarınızı Oyunlarla Zenginleştirin
Müşteriler, kendilerini bir parçası olarak gördükleri kampanyalara daha yoğun ilgi gösterir. Bunun için sosyal medya kanallarınızda düzenleyeceğiniz anketlerle, indirime girecek ürünleri müşterilerin tercihleri ışığında belirleyebilirsiniz. İnternet sitenize yerleştirdiğiniz bir araç ile ziyaretçilerinize sürekli yenilenen şekilde rastgele indirimli ürünler göstermek eğlenceli ve dikkat çekici bir stratejidir.
Sepette Bırakılmış Ürünleri Hatırlatın
İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin, büyük bir kısmı ürünleri sepetlerine ekledikten sonra satın alma işlemi tamamlamadan o siteden ayrılır. Black Friday döneminde sepet hatırlatma e-postaları hazırlayarak o kişilerin satın almayı tamamlamasını sağlayabilirsiniz. Bu e-postaların içeriğini, geçici indirim sürecinin özelliklerini vurgulayacak şekilde hazırlamanız daha da etkili sonuç verir.