E-Arşiv Fatura İptali Nasıl Yapılır? İptal & İade Faturası
E-arşiv fatura iptali, dijital ortamda düzenlenen faturaların çeşitli nedenlerle geçersiz kılınmasını sağlayan bir işlemdir. İptal süreci, belge düzenlendikten sonra fark edilen hatalar, yanlış alıcı bilgileri ya da satış iptalinden dolayı gereklilik arz eder. E-arşiv fatura iptali, faturalarda yapılan hataların düzeltilmesi ve satış iptallerinin yönetilmesi için önemlidir.
E-arşiv faturalarının iptali, 2020 yılı itibarıyla Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen kurallar çerçevesinde gerçekleştirilir. İptal işlemi, faturanın düzenlendiği gün içinde GİB e arşiv fatura iptali portalı üzerinden yapılmalıdır. Bunun yanı sıra evrak iptali için alıcı ve satıcının karşılıklı olarak mutabakata varması gerekir. Aksi takdirde işlemler geçerli sayılmaz. E-arşiv fatura iptali için işlemin, faturanın düzenlendiği gün içinde GİB e-arşiv portalı üzerinden yapılması gereklidir.
E-Arşiv İptal Portalı Nasıl Kullanılır?
E-arşiv fatura iptal portalı üzerinden ilk olarak “Adıma Düzenlenen Belgeler” sekmesi seçilmelidir. Açılan sayfada iptali istenen faturalar için belge tarih aralığı belirlenir ve ardından sorgulama işlemi gerçekleştirilir. Diğer adımlar ise aşağıdaki gibidir:
- Sorgulama sonucunda listelenen belgeler arasından iptal edilmek istenenler seçilir.
- Seçilen faturalar için ekranda yer alan “İptal Talebi Oluştur” seçeneğine tıklanır.
- Açılan yeni sayfada iptal gerekçesi yazılarak belirtilir. Ardından onay kutucuğu işaretlenir.
- Tüm adımlar tamamlandıktan sonra ekranda “İptal Talebi Başarıyla Oluşturulmuştur” yazısı görüntülenecektir.
Son olarak oluşturulan iptal talebinin durumu, “İptal ve İtiraz Durumu” sekmesinden kontrol edilir. GİB E-Arşiv Fatura İptal Adımları
Gelir İdaresi Başkanlığı, e-dönüşüm süreci kapsamında tüm e-belge süreçlerini denetleyen ve yönlendiren yetkili kurum olarak faaliyet gösterir. Bu kapsamda e-Belge işlemlerini GİB Portal üzerinden yürüten mükellefler, iptal işlemlerini de Gelir İdaresi Başkanlığı’nın “e-Fatura İptal Talebi” sayfası aracılığıyla gerçekleştirebilir.
GİB e-arşiv fatura iptali, faturanın düzenlendiği tarihten itibaren 8 gün içinde yapılmalıdır.
GİB üzerinde e-Faturayı düzenleyen taraf olarak bir iptal talebi oluşturabilir ya da alıcı tarafında bulunuyorsanız size iletilen e-Faturaya itiraz etme hakkınızı kullanabilirsiniz. İlgili işlemlerin faturanın düzenlenme tarihinden itibaren 8 gün içerisinde tamamlanması gerekir. Belirtilen sürenin aşılması durumunda sistem, iptal ya da onay taleplerinin oluşturulmasına izin vermemektedir. Entegratör ile E-Arşiv Fatura İptali
Entegratör aracılığıyla düzenlenen e-arşiv faturaların iptali için izlenmesi gereken adımlar, portal üzerinden kolay bir şekilde gerçekleştirilebilir. İlk olarak e-arşiv fatura portalına giriş yapılır ve ana menüde yer alan “Adıma Düzenlenen Belgeler” sekmesine tıklanır. Burada iptal edilmesi istenen belgelerin tarih aralığı belirlenir ve gerekli sorgulama işlemi yapılır. Ardından sonuçlar arasında yer alan belgeler arasından iptal edilmesi gerekenler seçilir.
Entegratör hizmeti kullanan satıcılar, e-arşiv faturalarının iptalini portal üzerinden veya “İptal Raporu” aracılığıyla gerçekleştirebilirler.
Seçim işlemi tamamlandıktan sonra “İptal Talebi Oluştur” butonuna tıklanarak süreç başlatılır. Ardından açılan ekranda iptal gerekçesi detaylı bir şekilde belirtilir ve onaylanır. Entegratör hizmeti kullanılarak e-arşiv fatura düzenleyenler içinse faturaların iptali “İptal Raporu” aracılığıyla da mümkündür. İlgili yöntemle satıcının portal üzerinden ayrıca bir işlem yapmasına gerek kalmadan talepler hızlı bir şekilde iletilir.
E-Arşiv Fatura İptal Süresi
E-arşiv belgelerinin iptal işlemi, düzenleme tarihinden değil, alıcıya iletilmesinden itibaren en geç 8 gün içinde gerçekleştirilmelidir. İlgili süre zarfında işlem yapılmazsa alıcı, satıcıya iptali gereken e-arşiv fatura tutarı kadar bir iade evrakı düzenleyip gönderebilir. Hem e-arşiv faturanın iptali hem de karara bağlı olarak düzenlenen iade belgesi, muhasebe kayıtlarına işlenir. Bu süreçten sonra da işlemler tamamlanmış olur.
E-arşiv fatura iptali sırasında mali mühür ya da elektronik imza kullanılarak GİB portalına giriş yapılmalıdır.
Eğer iptal edilmesi gereken e-arşiv fatura bir firma ya da tüzel kişiye değil de bireysel bir müşteriye düzenlenmişse bu durumda gider pusulası düzenlenerek işlem yapılabilir. İptal işleminin GİB üzerinden yapılabilmesi için mali mühür ya da elektronik imza ile GİB portalına giriş yapılması gerekir. İptal edilmesi istenen e-arşiv fatura için iptal talebi oluşturulmalıdır.
E-Arşiv Fatura 8 Gün Sonra İptal Edilebilir mi?
E-arşiv faturalar da diğer evrak türlerinde olduğu gibi iptal edilebilir. 2024 yılı itibarıyla e-arşiv faturalarının iptali, düzenlendiği tarihten itibaren en geç 8 gün içinde gerçekleştirilmelidir. İptalin ardından ertesi gün akşamına kadar Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildirilmesi zorunludur.
E-Arşiv Fatura Geri İadesi Nasıl Yapılır?
GİB e-arşiv Fatura portalına giriş yaptıktan sonra ana menüde yer alan “Adıma Düzenlenen Belgeler” sekmesini seçmelisiniz. Ardından sorgulama yapmak istediğiniz belge tarihini belirlemeli ve bu tarihe ait faturaları görüntülemelisiniz. İlgili faturaları seçtikten sonra ekranın alt kısmında yer alan “İptal Talebi Oluştur” seçeneğine tıklamalısınız. İptal talebinizin gerekçesini ayrıntılı bir şekilde yazmalısınız ve “Uyarıyı Okudum” kutucuğunu işaretlemelisiniz.
E-Arşiv Faturaya Nasıl İtiraz Edilir?
E-arşiv faturası düzenleyen kişi, itiraz talebi oluşturmak için ilk olarak sisteme giriş yapmalıdır. Ardından ana ekranda bulunan “Düzenlenen Belgeler” sekmesi seçilmelidir. Açılan ekran üzerinde belge tarihini kapsayan bir tarih aralığı belirleyerek sorgulama yapılmalı ve ilgili belge seçilmelidir. Son olarak seçilen belgenin detaylarında yer alan “İtiraz Talebi Oluştur” butonuna tıklanarak istek oluşturulmalıdır.
E-Arşiv Fatura Düzeltme Nasıl Yapılır?
E-arşiv ve e-Fatura gönderildikten sonra sistem üzerinden herhangi bir düzeltme ya da değişiklik yapılamaz. Ancak teknik olarak e-arşiv faturalarının iptali mümkündür. İşlemleri gerçekleştirmek için iptal etmek istediğiniz faturanın bilgilerini e-arşiv raporunun “İptal” bölümüne girmeniz ve ardından raporu Gelir İdaresi Başkanlığı’na iletmeniz gerekir.