Mobil SEO Nedir? Siteniz için Mobil SEO Rehberi
E-ticaret sitesi sahibiyseniz SEO konusunda en azından temel bir bilginiz vardır. Fakat mobil SEO, daha farklı bir operasyondur. Sitenizin arama motorunda üst sıralarda görünmesini ve daha fazla ziyaretçi çekmesini sağlayan SEO, masaüstü ve mobilde farklı şekilde işler. Bu doğrultuda e-ticaret sitenize klasik bir optimizasyon yapmanız, mobildeki performansınız için etkili olmayabilir.
Mobil SEO, web sitelerin mobil arama motorları için optimize edilmesi işlemidir. Bu süreçte sitenin tasarımı, içeriği ve performansı mobil cihazlara uyumlu hale getirilir.
Online alışverişi tercih eden tüketicilerin önemli bir bölümünün mobil kullanıcı olduğu düşünüldüğünde, bu son derece ciddi bir sorundur. Bu sorunun çözümü ise mobil arama motoru optimizasyonudur. Peki mobil SEO nasıl yapılır, avantajları nelerdir?
Mobil SEO Nedir?
Mobil SEO, web sitelerin mobil arama motorları için optimize edilmesi işlemidir. Google’ın masaüstü ve mobil arama sonuçlarını birbirinden ayırmasının ardından trend hâline gelen mobil SEO, özellikle e-ticaret siteleri arasındaki yarışın en önemli parçalarından biridir. Akıllı telefon kullanıcılarını hedefleyen mobil arama motoru optimizasyonu, sadece SERP (arama motoru sonuç sayfası) için değil, kullanıcı deneyimini artırmak için de önemlidir. Tasarım, içerik ve benzeri unsurların geliştirilerek akıllı telefon formatına optimize edilmesi, mobil SEO’nun tanımıdır.
Responsive tasarım, mobil uyumlu site hazırlamanın en pratik yöntemlerinden biridir. Bu sayede, site HTML ve URL yapısı değişmeden mobil cihazlarda CSS ile yeniden düzenlenir.
Mobil SEO Nasıl Yapılır?
Mobil SEO yapma sürecinde izlenmesi gereken birkaç yol vardır. Çünkü tam uyumluluk için sitenin her yönden ele alınması gerekir. En temel unsur elbette tasarımdır fakat sitenin içerisindeki her bir detay, masaüstü arama motoru optimizasyonunda olduğu gibi burada da önemlidir. Fakat bu, masaüstü SEO kurallarına uyumlu bir sitenin mobilde de tam uyum göstereceği anlamına gelmez. Mobil SEO kavramı bu nedenle vardır ve bir yandan masaüstü sitesini mobile çevirirken bir yandan da deneyimi iyileştirici müdahaleler yapmak gerekir.
Mobil SEO’nun Temel Adımları
- Mobil Uyumlu Site Oluşturma Yöntemleri
- Responsive Tasarım: Mobil uyumlu site hazırlamanın en pratik yöntemidir. Sayfalar, sitenin HTML ve URL yapısı, görseller ve metinler aynı kalır; fakat mobil cihazlardan siteye girildiğinde CSS temelli sayfa yeniden düzenlenir.
- Site Açılma Hızı
- Mobil versiyonlardaki sayfa içeriklerinin cihaz boyutlarına göre optimize edilmesi gerekir. Görsel boyutları küçültülerek ve videolardan otomatik oynatma özelliği kaldırılarak sayfa açılma hızı artırılabilir.
- Mobile Uyumlu İçerikler
- Masaüstü versiyon için hazırlanmış olan metin içerikleri, mobil cihazlarda site deneyimini düşürebilir. Uzun içerikleri kısaltmak için maddeler hâlinde metinler oluşturmak etkili bir yöntemdir. Sayfalara kolay paylaşım butonları ekleyerek mobil uyumlu içerikler yaratılabilir.
- Google My Business ve Yerel Anahtar Kelimeler
- Google My Business’e kayıt olmak, işletme ile ilgili tüm detayları doğrudan arama motoru sonuç sayfasında gösterir. Yerel anahtar kelimeler kullanarak, belirli lokasyonlara yönelik mobil aramalarda üst sıralarda yer alabilirsiniz.
- Sesli Arama Optimizasyonu
- Konum, telefon numarası, fiyatlandırma, çalışma saatleri ve iletişim bilgileri gibi mikro verileri kullanmak.Doğal ve günlük konuşma diline yakın içeriklere yer vermek.Sitenin faaliyet alanı doğrultusunda sorulabilecek soruları içeren içerikler oluşturmak.Uzun anahtar kelime öbekleri (long tail keyword) kullanmak.
Mobil SEO Uyumluluğu Ne İçin Kullanılır?
Arama motorları, kullanıcı için en verimli sayfaları ilk sıraya çıkarmayı amaçlar ve kullanıcıların işini kolaylaştıracak detay, sitenin mobil uyumlu olmasıdır. Mobil uyumluluk ise SEO’suz mümkün değildir. Masaüstü formatına göre dizayn edilmiş bir web sitesini, akıllı telefonda yer alan bir mobil tarayıcı ile görüntülemek, kullanıcı için son derece kötü bir deneyim olabilir. Bu nedenle arama motorları, mobil uyumlu olmayan siteleri geri plana atabilmek için mobil SEO’yu benimserler. Mobil SEO sayesinde arama motoru botları, mobil kullanıcılara her açıdan deneyimi iyileştirilmiş siteleri gösterir.
Mobil SEO’nun Avantajları Nelerdir?
Mobil SEO’nun en önemli avantajlarından biri, elbette arama sonuç sayfasındaki sıralamadır. Fakat mobil SEO’nun sıralama konusundaki avantajı sadece mobilde geçerli değildir. Başta Google olmak üzere pek çok arama motoru, sıralamada mobil odaklı bir prensip izler.
Mobil SEO yaparken site açılma hızı çok önemlidir. Görsellerin boyutlarını küçülterek ve videolardan otomatik oynatma özelliğini kaldırarak sayfa açılma hızını artırabilirsiniz.
Dolayısıyla masaüstünde üst sıralarda olmak mobildeki sıralamaya çok fazla etki etmezken mobilde üst sıralarda olmak, masaüstündeki sıralamayı doğrudan etkiler. Bu doğrultuda mobil arama motoru optimizasyonunun diğer avantajları şöyle sıralanabilir:
- Kullanıcı deneyimini iyileştirir.
- Web sitesine daha fazla trafik çeker.
- Sitenin organik arama sonucu olarak çıkmasını sağlar.
- Hemen çıkma oranını düşürür.
- Sitede geçirilen süreyi artırır.
- Sayfalar çok daha hızlı yüklenir.
- Dönüşüm oranları yükselir.
- Webdeki rekabet ortamında avantaj sağlar.
Mobil SEO Yapılırken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Mobil arama motoru optimizasyonu yapılırken gözden kaçırılan bazı detaylar olabilir. Bu detaylara dikkat etmemek, yapılan optimizasyonu işlevsiz bir hâle getirilebilir. Örneğin mobil kullanıcılar, zaman zaman yanlışlıkla masaüstü sitesine giriş yapabilirler. Böyle bir durumda kullanıcının kötü bir deneyim yaşamaması için yönlendirmeler kullanılmalıdır. Ayrıca ana sayfaya, mobil versiyona geçiş yapmayı sağlayan bir buton yerleştirmekte de fayda vardır. Bir kullanıcı bu butonu kullanarak versiyon değiştirdiği takdirde çerezler yardımıyla o kullanıcıya her seferinde tercih ettiği site yönlendirilebilir.
Mobil uyumlu içerikler oluşturmak için, uzun metinleri kısaltıp maddeler halinde düzenlemek ve kolay paylaşım butonları eklemek etkili yöntemlerdir.
Mobil ve Masaüstü SEO’nun Farkları Nelerdir?
Bir web sitesi, mobil ve masaüstü arama sonuçlarında farklı sıralamalarda yer alabilir. Bu da mobil ve masaüstü SEO’nun birbirinden farklı algoritmalar olduğunu gösterir. Söz konusu fark, kullanılan SEO stratejisi ve arama motoru sonuç sayfası yapısı doğrultusunda ortaya çıkar. Arama motoru optimizasyonunun en temel ögelerinden biri olan yazılı içerikler, mobil ve masaüstü SEO arasındaki temel farklardan biridir.
Masaüstünde yazılı içeriklerin çok zengin olması gerekir. Bu nedenle daha uzun yazılara yer verilir. Yazıların içerisinde ise alt başlık kombinasyonu, görsel desteği, listeleme, tablo gibi unsurlar bulunur. Fakat mobil SEO daha küçük bir ekranı hedeflediği için binlerce kelimeden oluşan yazıların okunması çok zor bir hâl alır. Dolayısıyla yazılar mümkün olan en kısa hâle getirilmelidir. Bu noktada paragraf, liste ya da tablo gibi ögelerden her biri tek başına da kullanılabilir.
Mobil SEO, sitenizin hem mobilde hem de masaüstünde üst sıralarda yer almasına yardımcı olur. Kullanıcı deneyimini iyileştirir, trafik çeker ve dönüşüm oranlarını artırır.
Mobil ve masaüstü SERP, ekran boyutundan dolayı farklı bir kurguya sahiptir. Masaüstünde ilk sayfada çok sayıda sonuç gösterilirken mobilde birkaç sonuç görüntülenir. İlk sayfada olmak, organik trafik çekmek açısından büyük önem taşır. Bu nedenle mobil SEO daha hassas çalışır ve ilk sayfada yer almak için çok daha güçlü stratejiler gerekir. Sitenin mobil prensiplere tamamen uyumlu olması beklenir.
Bu stratejileri dikkate alarak e-ticaret sitenizde mobil SEO’yu etkili bir şekilde uygulayabilir ve arama motoru sıralamalarında hem masaüstü hem de mobilde üst sıralarda yer alabilirsiniz.