Marketing Qualified Lead (MQL) Nedir? MQL ve SQL Farkları

Pazarlama süreçlerinin doğru bir şekilde yürütülmesi doğru potansiyel müşterilere ulaşılmak ile başlar. Marketing Qualified Lead (MQL) kavramı ise tam bu noktada devreye girer. MQL pazarlama taktikleri ile belirli bir ilgi düzeyi oluşturmuş potansiyel müşterilerin satış ekibinin ilgisini çekmesidir. Peki MQL nedir? Bu yazıda MQL kavramının ne olduğunu, nasıl tanımlandığını ve MQL sürecini detaylı bir şekilde ele alacağız.

MQL, pazarlama taktikleri ile belirli ilgi düzeyi oluşturmuş potansiyel müşteridir.

MQL Nedir?

Türkçeye pazarlama nitelikli potansiyel müşteri olarak geçmiş olan MQL pazarlama stratejilerinin vazgeçilmezi haline gelmiştir. Marketing Qualified Lead, pazarlama çalışmaları sonucunda belirlenen kriterleri karşılayan ve potansiyel olarak satın alma işlemine yakın olan alıcı adayını tanımlar. İçerik pazarlama veya sosyal medya kanalları gibi farklı taktikler uygulanarak potansiyel müşterileri çekme süreci başlar. Bu tür uygulamalar ile dikkati çekilen müşteriler, pazarlama süzgecinden geçirilerek satın alma sürecine dahil edilirler. MQL, satış ekibinin ilgisini çekmeye hazır potansiyel müşteridir.

MQL Nasıl Tanımlanır?

Pazarlama ekibinin belirlediği kriterlere uyan ve satın almaya yakın olan müşteriler Marketing Qualified Lead olarak tanımlanıyor.

İdeal Müşteri Profili Oluşturun

Doğru kitleye ulaşabilmek için net bir müşteri profiline gerek vardır. Ayrıntılı bir müşteri profili oluşturabilmek için yaş, cinsiyet, meslek gibi temel demografik bilgiler edinilmelidir. Ayrıca hedef kitlenin satın alma alışkanlıkları da incelenmelidir.  

Satış Ekibi ile İş Birliği

Etkileşim Metrikleri Belirleyin

Site ziyaretlerini, sayfada geçirilen süreyi, içerik indirime veya tıklama oranlarını, e-posta kampanyası etkinliği, beğenileri ve aktif katılım gibi metrikler değerlendirilmelidir. Her metrik müşteriler hakkında bilgi sağlayacaktır ve pazarlamaya yardımcı olur. 

Potansiyel Müşterileri Puanlayın

Müşteri adayları için bir puanlama sistemi kurun. Her aktivitenin önem derecesini puanlandırın, etkileşim düzeyini ölçmek için her müşteriyi puanlandırın ve toplam puana göre MQL’leri diğer müşterilerden ayırın. Bu şekilde etkileşimi ölçülerek MQL adayları ayırt edilebilir.

Kriterleri Detaylandırın

Potansiyel müşteri adayı ile ilgili topladığınız doğrudan bilgileri ve detaylı bilgileri gruplandırın. Hem doğrudan hem detaylı bilgileri göz önünde bulundurarak pazarlama yapın.

Gözden Geçirin

Müşteri aday kriterlerinin sürekli gözden geçirilmesi önemlidir. Düzenli incelemeler yaparak değişen kriterler gözlemlenmelidir. Bu şekilde pazarlama çabaları ve satış sonuçları arasında daha iyi bir sonuç görülecektir. 

MQL kriterleri oluştururken ve daha sonrası için satış kanalları ile iş birliği halinde olunmalı. Böylece satış hedefleri ile MQL kriterleri uyumlu hale getirilebilir. Hem pazarlama hem de satış ekibi geri bildirimlerini birbiri ile paylaşmalıdır. 

MQL ve SQL Arasındaki Fark Nedir?

Pazarlama niyetli potansiyel müşteriler (MQL) ve Satış niyetli potansiyel müşteriler (SQL) arasında bazı belirgin farklar vardır. MQL vs SQL farkları aşağıdaki gibidir:

  • SQL satın almaya yakın müşteri iken MQL henüz satın almaya ikna olmamış potansiyel müşteridir. 
  • SQL belirli bir bütçeye sahiptir ama MQL bütçesi belirli değildir.
  • MQL dönüşüm hunisinin ilk basamağındaki içeriğe ilgi gösterirken, SQL dönüşüm hunisinin alt basamağındaki içerikle ilgilidir. 
  • SQL müşteriler satın almaya karar vermiştir ama MQL müşteriler satın almaya henüz karar verememiştir. 
  • Pazarlama ekibi çeşitli uygulamalar ile MQL’leri satın almaya ikna ederler. SQL’lere ise satış ekibi satın alma aşamasında rehberlik eder.
  •  MQL pazarlama stratejilerinin verimliliğini arttırmak için kullanılır. SQL satış süreçlerinin verimliliğini arttırmak için kullanılır. 

MQL ile SQL arasındaki fark, satın almaya yakınlık derecesidir.

MQL Oluşturma Süreci

Marketing Qualified Lead (MQL) oluşturma süreci, pazarlama stratejilerinin başarılı bir şekilde uygulanması ve potansiyel müşterileri satın alma yolunda ilerlemeye teşvik etmek için önemlidir. MQL oluşturma sürecinin adımları şunlardır: 

  1. Hedef kitle doğru bir şekilde belirlenmelidir. Pazar araştırması yapılmalı ve hedef kitlenin detaylı profilleri oluşturulmalı.
  2. Hedef kitleyi çekmek için etkili bir içerik stratejisi oluşturmak önemlidir. İlgi çekici ve bilgilendirici içerikler kullanmayı tercih etmelisiniz. 
  3. Potansiyel müşterinin dikkatini çekecek ücretsiz denemeler veya kaynaklar kullanılmalıdır.
  4. Potansiyel müşterilerinizi çekebilmek için sosyal medya kanallarını kullanabilirsiniz. Hedef kitlenizle etkileşim kurabilmek için faydalı içerikler paylaşabilirsiniz.

MQL’leri Neden Takip Etmeliyiz?

Marketing Qualified Lead takip etmek satın almaya yakın olan potansiyel müşterileri daha etkili bir şekilde yönetmeyi sağlar. MQL’leri takip etmenin bazı nedenleri:

  • MQL’leri takip ederek satış dönüşüm oranları daha hedefli ve etkili bir şekilde çalışması sağlanır ve satış dönüşüm oranları arttırılır.
  • Pazarlama ve satış ekipleri arasındaki iş birliğinin artmasına neden olur.
  • MQL’leri takip etmek pazarlama kampanyalarının verimliliğini ölçmeye fayda sağlar. 
  • Satın alma döngüsünün kısaltılmasına fayda sağlar.
  • MQL’leri etkili bir şekilde yönetmek rakiplerin önüne geçmeye olanak sağlar.

MQL takibi, satış dönüşüm oranlarını artırır ve iş birliğini geliştirir.