Küçük İşletmeler İçin Barkod Oluşturma Rehberi
Fiziksel varlığı bulunan ürünlerin neredeyse tamamında bulunan ortak özellik, her birinin özel bir barkoda sahip olmasıdır. Dijital ürünler için temsili bir fiziksel ürün ya da CD gibi bir materyal mevcut olduğunda, ilgili dijital ürünün de barkodu görülebilir. Buna ek olarak QR ve benzeri teknolojiler ile sanal ortamda da barkod oluşturmak mümkündür.Tüketici tarafından bakıldığında bu kodlar aslında pek birşey ifade etmeyebilir. Fakat bir işletme sahibiyseniz ve ürün sayınız fazla ise stokları doğru yönetmek, siparişleri kasada hızlı ilerletmek için barkod oluşturmak durumunda kalırsınız. “Barkod oluşturma nasıl yapılır, nereden alınır?” gibi sorulara cevap bulmanız için sizlere detaylı bir barkod oluşturma rehberi hazırladık.
Barkod Nedir?
Barkod; üzerine kodlanan rakamlar, harfler ve semboller ile gömülü olan bilgileri bilgisayar ortamına aktarmaya yarayan sistemin en temel aracıdır. Klasik olarak dikey bir şekilde birbirine paralel farklı kalınlıklardaki çizgiler, çizgiler arası boşluklar ve rakamlardan oluşur.
Bölgelere ve kullanım amacına göre farklı versiyonları da mevcuttur. Temelde dikdörtgen olmasına karşın kare şeklindeki dijital versiyonlarının kullanımı da yaygındır. Barkodlar, ilgili ürünün üretildiği ülke, üreten firma ve ürünün kendisi ile ilgili bilgiler verir. Örneğin market kasasında okutulan bir barkod, üzerinde bulunduğu ürünün fiyatını ekranda gösterir.
Barkod Nasıl Oluşturulur?
Ürün barkod oluşturma işlemine başlamadan önce bir firma kodu almanız gerekir. Ardından bir barkod oluşturma programı ile ülke kodu, firma kodu ve ürün kodu içeren barkodlar oluşturabilirsiniz. Söz konusu program için yazılım firmaları ile iletişime geçebilirsiniz. Ürün çeşidiniz az ise veya Word gibi kelime işlem programlarına hakimseniz kendiniz de barkod oluşturabilirsiniz. Fakat çoklu barkod oluşturma sürecinde program kullanmak çok daha pratiktir.
Barkod Numarası İçin Nasıl Başvuru Yapılır?
Barkod numarası, işletmeniz ya da mağazanız için değil, her bir ürün çeşidi için belirlenir. Yani e-ticarete atılmış olup fiziksel bir mağazaya sahip olmasanız bile barkod sistemine geçmeniz gerekebilir. fakat bu noktada ilgili numarayı alma sorumluluğu satıcıda değil üreticidedir. Ürünleri üreticiden tedarik edip satıyorsanız bu konu ile ilgilenmenize gerek yoktur. Üretici olarak e-ticarete atılmak isteyenler için küçük işletme arıyorsanız, her halükarda barkod almak durumunda kalacağınızı bilmelisiniz.
Barkod numarası oluşturmak adına başvuru yapmak için ise öncelikle ilgili kurumun web sitesine üye olmanız gerekiyor. Kayıt sayfasından üye olduktan sonra üyelik başvuru işlemleri ekranına geçebilirsiniz. Bu ekranda ürün çeşidi sayınıza ve alacağınız barkod numarası türüne göre uygun hizmete tıklayarak başvurunuzu yapabilirsiniz.
Barkod Numarası Almak İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?
Birçok kayıt işleminde olduğu gibi barkod oluşturma başvurularında da sizden bazı belgeler talep edilir. Bu belgeler firmanızın ticari kimliğini gösterme amaçlıdır. Bu süreçte faaliyet belgesi, gelir tablosu ve barkod numarası ücretinin ödendiğini gösterir banka dekontuna ihtiyacınız vardır.
Faaliyet Belgesi (Oda Kayıt Belgesi)
Oda kayıt belgesi olarak da bilinen faaliyet belgesi, işletmenizin hangi alanda hizmet verdiğini gösteren bir evraktır. Yasal olarak her işletmenin bu belgeye sahip olması zorunludur. Ayrıca faaliyet belgesinin gerektiği işlemlerde güncelliğini koruyor olması da önemlidir. Bu nedenle evrak, genellikle belirli tarihler arasında geçerli olmak üzere üretilir.
Gelir Tablosu
Gelir tablosu, işletmenizin bütçe yönetimini sonucunda ulaştığı finansal durumu gösterir. Belirli tarihler arasındaki durumu göstermekle birlikte genellikle yıllık olarak hazırlanır. İşletmenizin tüm gelirlerini, bu gelirleri elde etmek için yapılan giderleri ve kâr/zarar durumunu gösteren finansal bir tablo olarak da tanımlanabilir.
Barkod Numarası Ücretinin Banka Dekontu
Başvurunuzu tamamlayabilmeniz için gerekli ücreti de ödemiş olmanız gerekir. Ödemenizi fiziksel ya da online kanallardan yapmış olabilirsiniz. Her iki durumda da ödemenin dekontunu alıp ilgili kuruma göndermelisiniz.
Barkod Numarası Almanın Avantajları Nelerdir?
Başvuru değerlendirme süreci tamamlandıktan sonra sahip olacağınız firma öneki, barkod numarası oluşturmak için yeterli değildir. Barkod numarası oluşturabilmek için her bir ürün çeşidi adına GTIN (Global Ticari Ürün Numarası) almalısınız. Aldığınız barkod numaralarının faydasını ise pek çok farklı yönden görebilirsiniz. Bu numaraların size sağlayacağı bazı faydalar şöyledir:
- Ürünler hakkında detaylı ve doğru bilgiler alabilirsiniz.
- Her bir ürün çeşidi için spesifik bir numara olacağı için benzer ürünler arasında herhangi bir konuda karışıklık yaşamazsınız.
- Hızlı ve hata payı minimum seviyede olacak şekilde veri girişi ve aktarımı sağlayabilirsiniz.
- Hangi üründe, hangi tarihlerde, kaç adet sattığınızı kolayca görebilirsiniz.
- Stok durumunuzu izleyebilir, azalan ürünleri takip edebilirsiniz.
- Depo ve mağaza yönetim süreçlerini kolaylaştırabilirsiniz.
Sistemin bu faydalarını elde edebilmek için verimli bir şekilde çalışabilen bir yazılıma ihtiyacınız vardır. Yazılım sayesinde ürün bilgileri ile barkod numarasını bilgisayar ortamında eşleştirebilirsiniz. Böylece satış sırasında barkodu okutulan ürünler stoktan düşer ve sizin için stok yönetimi kolaylaşır.