Kendi işini kurmak, Kendi İşinizi Nasıl Kurabilirsiniz?

Teknoloji ve iletişim olanaklarının gelişmesi kendi işini kurmak isteyen girişimciler için birçok avantaj sağlamıştır. Günümüzde internet üzerinden ya da fiziki ortamdan ürün/hizmet satışı yapmak için gelişmiş imkânlar vardır. Bu imkânlardan faydalanarak kendi iş modelinizi ortaya koymak ve başarılı bir grafik çizmek hiç zor değil. Yeni bir girişimi hayata geçirmenin sağladığı ciddi avantajlar vardır. Bu konuda başarılı olabilmek için ise bazı hususlara dikkat etmek gerekir. Hayallerinizdeki işi yapmanın yolu iyi bir plandan geçer. Planlama ve araştırma aşamalarını titizlikle yürüterek başarılı bir iş modeli oluşturabilirsiniz. Kendi işini kurma rehberi niteliği taşıyan bu içeriğimizde yeni bir girişimi hayata geçirmek için gereken aşamalardan bahsettik. Yazımızı okuyarak, girişimlerinizde size yardımcı olacak püf noktalarını öğrenebilirsiniz.

Neden Kendi İşinizi Kurmalısınız?

Yeni bir girişime başlarken “Neden kendi işimi kurmalıyım?” ve “online satış sitesi kurmak“sorularının aklınıza gelmesi normaldir. Şirket kurmak, faaliyete geçirmek ve kâr elde etmek ciddi bir çaba gerektirir. Bu çabayı göstermek için ise birçok makul sebep olduğunu söyleyebiliriz.

İşinizin patronu olduğunuzda standartları siz belirlersiniz. Bu husus yeni girişimleri cazip hâle getirir. Kendi işini kurmak söz konusu olduğunda, çalışma saatleri tamamen sizin belirlediğiniz aralıkta olur. Elbette, belli standartları elde edebilmek için başta biraz zaman harcamak ve fedâkarlık yapmak gerekir. Ancak bu süreçlerden geçtiğinizde ve işinizi sağlam temellere oturttuğunuzda kendinize özgür bir çalışma ortamı yaratabilirsiniz.

Kendi girişiminizi hayata geçirmek aynı zamanda geniş bir iş çevresi oluşturma olanağı sağlar. Şirketiniz için ürün ve hizmet satın alırken birçok insanla çalışır ve bağlantılar kurarsınız. Bu sayede ihtiyaç hâlinde ulaşacağınız geniş bir networke sahip olabilirsiniz.

Yeni iş kurmak aynı zamanda istihdam yaratma olanağı sağlar. Başarılı olan her girişim ekonomiye katkıda bulunur. Tüm bunlar düşünüldüğünde iyi bir fikri olan herkes kendi işini kurmak için geçerli sebeplere sahiptir.

Kendi İşini Kurmak İçin Plan Yaparken İzlemeniz Gereken Yollar Nasıl Olmalıdır?

Sıfırdan kendi işini kurmak için öncelikle bir fikir gerekir. İş planı, ürün ve hizmet tanımları ve geri kalan her şey bu fikir üzerine inşa edilir. Elbette kafanızda bir konseptin olması tek başına yeterli olmaz. Bu konseptin detaylı hâle getirilmesi önemlidir. Motivasyon, iyi bir fikirle desteklendiği zaman başarı sağlar. Kendinize hedefler belirleyip bunlara ulaşmak için planlama yaparak şirketinizi büyütebilir ve başarıya ulaştırabilirsiniz.

Fikrinizin Bir Sorunu Çözdüğünden Emin Olun

Müşterilerinizin sizinle aynı sektörde hizmet veren diğer firmalar yerine sizi tercih etmeleri için iyi bir sebebe ihtiyaçları olacaktır. Bu yüzden fikrinizin bir soruna yanıt verdiğinden ve bir beklentiyi karşıladığından emin olmanız gerekir. Müşterilerinizin sizi seçmekle ilgili sorularını onlardan önce sormanız ve yanıt bulmanız önemlidir. Fikriniz, hitap etmek istediğiniz kitlenin bir problemi için çözüm getirmelidir. Örneğin, deodorant üreticisi olarak piyasaya girmeyi düşünüyorsanız ürünlerinizin kalıcılık, koku, etki veya fiyat bakımından muadillerine göre avantajlı olması gerekir.

Piyasa araştırması sorun çözen bir fikir üretmenize yardımcı olur. Faaliyet göstermeyi düşündüğünüz sektörde müşterilerin nelerden şikayetçi olduğunu öğrenerek, onların problemlerine çözüm üretebilirsiniz. Bu sayede, hedef kitleye hitap eden ve muadillerinden farklı bir ürün ortaya koyabilirsiniz.

Sektörünüze Karar Verin

Kendi işini kurmanın yollarını araştırmadan önce hangi sektörde faaliyet göstereceğinize karar vermeniz gerekir. Bu husus kendi işini kurmak için önemlidir.

Bildiğiniz ve deneyimli olduğunuz bir alanda başarılı olma şansınız daha yüksektir. Bu yüzden, daha önce çalıştığınız sektörde faaliyet göstermek iyi bir fikirdir. İnceliklerini bildiğiniz ve işleyişine hâkim olduğunuz bir alanda iş kurarak hedeflerinize daha kolay ulaşabilirsiniz. Yeni bir alanda faaliyet göstermek de elbette mümkündür. Bunun için detaylı bir araştırma ve planlama yaparak, girmek istediğiniz sektörün dinamiklerine hâkim olmanız gerekir.

Sermayeye Önem Verin

Kendi işini kurmak için gerekenler arasında sermayeyi ilk sıralara yerleştirmek gerekir. Yeni faaliyete geçen bir şirketin birçok masrafı olur. Bu doğrultuda yapılması gereken başlıca harcamalar şunlardır:

  • Noter masrafı
  • Mali müşavir hizmet ücreti
  • Ticaret Odası kayıt bedeli
  • Vergi dairesi açılış masrafı
  • İş yeri kirası
  • Web sitesi masrafları (hosting, domain, site yaptırma bedeli gibi)

Bu masraflar sektöre göre çeşitlenebilir. Örneğin, ithal ettiğiniz ürünlerin satışını yapmayı planlıyorsanız masraflar arasına bunlar için gereken harcamaları da eklemeniz gerekir. İşinizi hayata geçirirken belirli bir sermayenizin olması bu yüzden önemlidir.

İş planı yaparken gereken masrafları belirlemek ve bütçenizi buna göre oluşturmak faydalı olur. Devlet kurumları veya özel yatırımcılar tarafından yürürlüğe konan desteklerden yararlanmak da bu aşamada iyi bir fikir olabilir. KOSGEB gibi ödeneklere başvurarak, şirket açılış esnasında yaptığınız masrafları sübvanse edebilirsiniz.

Bir İş Planı Oluşturun

Planlama, kendi işini kurmak isteyenlere öneriler listesinde ilk sıralarda yer alır. Bu aktivite her şeyden önce maddi ve yasal sorumluluklar getirir. Sorunsuz bir işleyiş için bunların yerine getirilmesi önemlidir. Şirket açılışı sorunsuz bir biçimde gerçekleştiğinde sektörünüzde faaliyet göstermeye başlayabilirsiniz.

Satışını yaptığınız ürün veya hizmete dair detaylar iş planınızda yer almalıdır. Örneğin; e-ticaret yapmayı planlıyorsanız web sitesinin türüne ve dizaynına önceden karar vermeniz faydalı olur. Yıllık kazanç hedeflerinizden reklam ve tanıtım çalışmalarına kadar bütün safhaları içeren bir iş planı yapmak markanızı başarıya ulaştırır. Bu konuda işinize yarayacak püf noktalarını öğrenmek için girişim pazarlama ipuçları başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Hedef Kitlenizi Belirleyin

Her ürünün ve hizmetin hitap ettiği bir kitle vardır. Reklam ve pazarlama çalışmaları yaparken bu kitleyi hedef almak gerekir. Markanızın kimlere hitap ettiğini belirlemek sizi başarıya ulaştırır. Şirketinizi faaliyete getirmeden önce bu konuda detaylı bir araştırma yapmanız faydalı olur.

Sektörünüz ile ilgili sosyal medya sayfalarını, forum sitelerini ve etkinlikleri takip etmek hedef kitle belirlemenizi kolaylaştırır. Örneğin, moda sektöründe faaliyet göstermeyi planlıyorsanız bu konuyla ilgilenen kişilerin bir araya geldiği sayfa, grup, forum, site ve etkinlikleri inceleyebilirsiniz. Sektörel yayınları takip etmek de bu konuda büyük fayda sağlar. Aynı örnek üzerinden gitmek gerekirse, moda dergilerini okuyarak hedef kitlenizin nelerden hoşlandığını öğrenebilirsiniz.

Reklam çalışmaları genellikle bir persona üzerine inşa edilir. Persona, spesifik bir ürünün hitap ettiği ortalama insanı ifade eder. Marka stratejilerinizi, iş fikirlerinizi, iletişim çalışmalarınızı ve ürün tasarımlarınızı bu profili hedef alarak belirlemek sizi başarıya ulaştırır.

Fiyat Konusunda Nasıl Bir Politika İzleyeceğinizi Belirleyin

Kendi işini kurmanın avantajları arasında en başta kâr etmek vardır. Ürün ve hizmet satışlarınızın maliyetlerinizi karşılayarak üzerine bir kazanç payı eklemesi gerekir. Bunu sağlamak için iyi bir fiyat politikası belirlemeniz faydalı olur.

Sektörünüzdeki fiyat aralığını araştırarak politika belirlemek için gereken verileri edinebilirsiniz. Ürünlerin fiyatları arasındaki farklılıkları belirleyen kriterleri öğrenmek bu konuda size yardımcı olur. Hedef kitlenizin ilgisini çekmek için belirli dönemlerde indirim ve hediye kampanyalarını yürürlüğe koyabilirsiniz. Diğer yandan, eğer ürünleriniz bunun için uygunsa, farklı bütçelere hitap eden çeşitleri piyasaya sürebilirsiniz.

Hedef kitlenizin alım gücü de fiyat politikası üzerinde belirleyici olmalıdır. Hitap ettiğiniz kitlenin sosyo ekonomik durumunu öğrenerek etkin bir bütçe stratejisi oluşturabilirsiniz.

Kendi İşinizi Kurarken Göz Önünde Bulundurmanız Gerekenler Nelerdir?

Kendi işini kurmanın avantajları olduğu kadar zorlukları da vardır. Bu zorlukları engel değil fırsat olarak görmek gerekir. Piyasa koşullarıyla mücadele etmek şirketinizin güçlenmesini ve büyümesini sağlar. Bu durumlar için önceden plan yapmak ve belli bir strateji dâhilinde hareket etmek gerekir.

Yeni bir girişimi hayata geçirmek aynı zamanda sabır gerektiren bir süreçtir. Kısa vadede hızlı büyüme nadir görülen bir durumdur. Sabırlı ve istikrarlı ilerleyerek şirketinizin büyümesini ve sektörde bir yer edinmesini sağlayabilirsiniz.

Pazarın Büyüme Potansiyeli

Sektörün gördüğü talebin artma ihtimâli büyüme potansiyeli olarak tanımlanabilir. Her iş kolunun belli bir potansiyeli vardır. Bu büyüme ihtimâli, kamuoyunun talebiyle ve diğer sektörlerle ilişkilidir. Örneğin; pandemi sürecinde online alışverişin yaygınlaşması bir lojistik ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu da kargo sektöründe bir büyüme görülmesini sağlamıştır.

Girişiminizi hayata geçirirken sektörünüzün büyüme potansiyelini de göz önünde bulundurmanız tavsiye edilir. Planlarınızı bu hususu hesaba katarak yapmak ilerlemeniz açısından avantaj sağlar. Sektörünüzün yerel ve küresel pazarını araştırarak bu potansiyel hakkında bilgi edinebilirsiniz.

Gerekli Teknik Bilgiye Sahip Olmak

Müşterilerinizin sorunlarına çözüm üretmek için ürün ve hizmetlerinizi tanımanız gerekir. Her hizmet ve ürünün teknik detayları vardır. Bu detaylara hâkim olmak hizmet kalitenizi yükseltir ve müşteri memnuniyetini arttırır. Örneğin; beyaz eşya satışı yapan bir e-ticaret sitesi kurmayı planlıyorsanız bu ürünlerin teknik özelliklerini öğrenmeniz gerekir. Eşyaların modelleri arasındaki farklılıkları, genel fonksiyonlarını ve diğer detayları öğrenerek iyi bir hizmet verebilirsiniz. Bu konuda yayınlanmış olan kitapları, makaleleri okuyabilir ve eğitim alabilirsiniz.

Kar Marjı

Maliyetle satış rakamının farklı kâr marjı olarak tanımlanır. Şirketinizin faaliyette olduğu süre boyunca çeşitli masraflarınız olacaktır. Ürün ve ham madde fiyatları, personel maaşları, kira bedelleri, vergiler ve diğer kalemler yapacağınız harcamaları belirler. Faaliyetin anlamlı olabilmesi için tüm bu maliyetler karşılandıktan sonra ürün başına belli bir kazanç elde etmeniz gerekir.

Döviz kurunun yükselmesi, piyasa hareketliliği ve diğer hususlar kâr marjını etkileyebilir. Bu yüzden fiyat politikası belirlerken titiz olmanız önemlidir. Ürün fiyatlarının piyasa koşullarından etkilenmesi doğaldır fakat bu etki müşterilerinizin bütçesini sarsacak seviyede olmamalıdır. Kâr marjını belirlemek için gelir ve maliyet dengesini düzenli olarak hesaplamanız gerekir. Bu konuda bir muhasebeciden yardım almanız faydalı olur.

Pazardaki Rekabet Durumu

Kendi işini kurmak isteyenlere tavsiyeler verirken rekabet konusunu da ele almak gerekir. Girişiminizi hayata geçirirken, sizinle aynı sektörde faaliyet gösteren firmaları da göz önünde bulundurmanız faydalı olur. Müşteri elde etmenin ve kazancınızda süreklilik sağlamanın yolu da rakiplerin arasından sıyrılmaktan geçer.

Rakiplerinize saygı duymak rekabetin ilk kuralıdır. Sizinle aynı işi yapan firmaların ürün ve hizmetlerini müşteri gözüyle incelemek onları tanımanızı sağlar. İmkânınız varsa, rakiplerinizin hizmetlerini satın alabilir ve detaylı olarak inceleyebilirsiniz. Müşteri davranışlarının analizi de rekabette elinizi güçlendirir. Aynı sektörde faaliyet gösterdiğiniz firmanın müşterilerinin nelerden memnun olduklarını öğrenmek hizmet kalitenizi arttırır. Şikayetler de memnuniyetler kadar bilgilendiricidir. Muadiliniz olan firmaların alıcılarının hangi hususlardan şikayetçi olduğunu öğrenerek, hedef kitlenizin sorunlarına etkili çözümler bulabilirsiniz.

Kendi İşinizi Kurarken Neleri Yapmamalısınız?

Kendi işini kurma fikirleri üretirken gerçekçi hedefler belirlemek önemlidir. Şirketinizin ulaşabileceği belli bir kitle ve potansiyel vardır. Bu potansiyeli geliştirmek elbette mümkündür. Ancak yeni bir işe başlarken öncelikle piyasanın durumunu analiz etmek ve minimal, gerçekçi hedeflerle yola çıkmak gerekir.

Satışlarınızı sürekli kılmak marka başarısının temel koşuludur. Bu koşulu sağlamak ise müşteri sadakati kazanmaktan geçer. İletişim çalışmaları bu hususta ürün ve hizmet kalitesi kadar önemlidir. Etkin bir iletişim stratejisi isteyerek markanızın hedef kitleniz nezdinde güvenilir olmasını sağlayabilirsiniz.