Güven Damgası Nedir? Güven Damgası Nasıl Alınır?
Güven konusu, e-ticaretin önündeki belki de en önemli sorunlardan biri. Her ne kadar son yıllarda internet üzerinden alışveriş yapmaya yönelik endişeler azalsa da hâlâ azımsanmayacak bir kitle bu konuya mesafeli yaklaşıyor. Doğrudan ürün ya da hizmet satışı yapan internet siteleri, güvenli bir ortam yarattıklarını belirtmek için birtakım işaret ve sertifikalara yer veriyor. Ancak bu tür belirteçlerin pek çoğunun dayanağı ya da ne ifade ettiği genel kullanıcı kitlesi tarafından bilinmiyor, bu da istenilen etkinin oluşmasını güçleştiriyor. İşte bu noktada resmî kurumların onayı ile alınabilen Güven Damgası fark yaratıyor. Peki Güven Damgası nedir?
Güven Damgası Nedir?
Güven Damgası, e-ticaret sitelerinin asgari güvenlik önlemlerini ve hizmet kalitesini sağladığını ifade eden bir semboldür. En temel amacı, kişilerin internet üzerinden alışveriş yaparken duyabileceği endişeleri ortadan kaldırmaktır. Bu uygulama, 6 Haziran 2017 tarihinde yayınlanan Güven Damgası Tebliği ile yürürlüğe girmiştir.
Güven Damgası Nedir?
Güven damgası, e-ticaret sitelerinin güvenlik ve hizmet kalitesini belirten bir semboldür. 6 Haziran 2017’de yürürlüğe giren bu uygulama, internet üzerinden alışverişte güvenliği artırmayı hedefler.
E-ticarette en büyük güvenlik endişesi, alışveriş esnasında kullanılan ödeme bilgilerinin kötü niyetli kişilerce ele geçirilmesidir. Bu tür endişeleri bertaraf etmek için EFT ya da havale, sanal kart ya da kapıda ödeme gibi yöntemler geliştirilmiştir. Ancak kredi kartı, internet üzerinden yapılan alışverişlerde en çok kullanılan ödeme yöntemidir. Güven Damgası, uygun görülen sitelerden alışveriş yaparken kişilerin kart bilgilerinin korunacağını temin eder. Ancak bu uygulamanın kapsamı sadece ödeme güvencesi ile sınırlı değildir.Güven Damgası, aynı zamanda bir hizmet kalitesi simgesi olarak da işlev görür. Müşteriler, internet üzerinden alışveriş yaparken satın aldıkları ürünleri göremez ya da ürünün gönderim şekli hakkında bilgi sahibi olamaz. Güven Damgası, bu tür endişeleri gidermeyi amaçlar. Pek çok açıdan güvenli ve kaliteli bir alışveriş süreci yaşanmasını güvence altına alır. Bu damgayı almak, e-ticarette güvenli site izlenimi vermek adına son derece isabetli bir karardır.Güven Damgası almak, e-ticaret siteleri için zorunlu değildir. Bu konuyu yasallaştıran tebliğ ile internetten satış yapan siteler için bu damgaya sahip olmak şart koşulmamıştır. Ancak bu işareti almaya hak kazanan sitelerin güvenilirliği, Ticaret Bakanlığı ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından onaylanmış olur. Yine de bu sitelerin güvenliğinin belirtilen kurumların garantisi altında olduğu söylenemez. Bu uygulama, herhangi bir garantiden ziyade müşterilerin Güven Damgası olan siteler üzerinden endişe duymadan alışveriş yapmalarını sağlayan bir etmen olarak değerlendirilebilir.
Güven Damgası Nasıl Alınır?
Güven Damgası, bu işlemler için özel olarak açılmış internet sitesi üzerinden yapılan başvuru ile alınır. İlk yayınlanan tebliğde bu işlemin bakanlık tarafından yetkilendirilmiş Güven Damgası Sağlayıcıları aracılığıyla gerçekleştirileceği belirtilmişti. Ancak 2018 yılında yapılan bir protokol ile TOBB tek yetkili kuruluş olarak kabul edilmiştir. TOBB’a da başvuru yine aynı internet sitesi üzerinden yapılabilir.
Güven Damgası Nasıl Alınır?
Güven Damgası, TOBB tarafından yetkilendirilen kurumlarca yapılan başvuru ve güvenlik testleri sonucunda alınabilir. Başvurular, belirli şartları sağladıktan sonra internet üzerinden yapılır.
Damganın alınabilmesi için sitenin birtakım şartları sağlaması gerekir. Bu şartların yanında siteye sızma testi uygulanmalıdır. Sitenin güvenlik durumunu kontrol etme amacı güden bu test, Türk Standartları Enstitüsü tarafından yetkilendirilmiş firmalar tarafından gerçekleştirilir. Sızma testinin başvurudan en az üç ay önce yaptırılması ve her takvim yılı içinde en az bir kez tekrar edilmesi zorunludur. IdeaSoft, sızma testi için yetkilendirilmiş firmalar arasında yer alır. Güven Damgası alarak müşterilerinize daha güvenli bir alışveriş deneyimi sunmak istiyorsanız hem e-ticaret altyapınız hem de bu test için IdeaSoft’u tercih edebilirsiniz. Bu sayede birden çok işlem için farklı kurumlarla iletişime geçme gerekliliğiniz ortadan kalkar; süreci çok daha pratik bir şekilde tamamlayabilirsiniz.
Güven Damgası İçin Hesap Oluştururken İstenen Bilgiler Nelerdir?
Güven Damgası başvurusu yapmadan önce bu işlem için düzenlenmiş internet sitesinde bir hesap oluşturmanız gerekir. Hesap oluştururken sistem sizden birtakım bilgiler talep eder. İstenilen bilgiler şunlardır:
- E-ticaret yapılan internet sitesinin adı
- Firma yetkilisinin adı ve soyadı
- Yetkilinin e-posta ve cep telefon numarası gibi iletişim bilgileri
- Yetkilinin şirketteki görevi
- Belirleyeceğiniz şifre
- Güvenlik kodu
Bu bilgileri girmenizin ardından cep telefonunuza bir doğrulama kodu gönderilir. Bu kodu belirtilen alana yazdığınızda hesabınız sisteme tanımlı hâle gelir. Artık başvuru işlemlerine devam edebilirsiniz.
Güven Damgası Başvuru Şartları Nelerdir?
Güven Damgası almak isteyen internet sitesi ve platformların bazı şartları yerine getirmesi gerekir. Söz konusu şartlar şunlardır:
- Kişisel veri ve ödeme bilgisi ile gerçekleştirilen tüm işlemlerin güvenliğinin internet sitelerinde EV SSL, uygulamalarda ise SSL sertifikası ile sağlanması
- TSE tarafından yetkilendirilmiş kurumlarca yapılan A veya B sınıfı sızma testlerini geçmiş olmak
- E-ticareti, internet üzerinden yapılan alışverişleri ve bu işlemler için kullanılan ödeme sistemlerini düzenleyen kanun ve kurallara uygun olmak
- Çocukların psikolojik, zihinsel, fiziksel, ahlaki ve toplumsal gelişimini olumsuz yönde etkileyecek içeriklere yer vermemek, bunlara karşı önlemler almak
- Ürünlerin özelliklerine, kullanımına, boyutlarına ve varsa garantisine dair net bilgi ve görsellere yer vermek
- Kargo, tedarik ve teslimat süreçlerinde şeffaf olmak ve müşterilere en doğru bilgileri sağlamak
- İnternet sitesine sahip şirkete dair her türlü bilginin açık ve doğru şekilde sunulması
- Müşterilerin şirkete internet tabanlı iletişim şekillerinden en az biri üzerinden ve telefon ile ulaşabilmesini sağlamak. Talep ve şikayetlerin en iyi şekilde yönetilmesini sağlamak; bu konulara ilişkin alıcıları bilgilendirmek
- Siteyi yöneten kişinin daha önceden tebliğde detaylı şekilde belirtilen suçlardan hüküm giymemiş olması
- E-ticaret şirketinin iflas etmiş olması durumunda itibar iadesinin sağlanmış olması
Güven Damgası Başvuru Şartları Nelerdir?
Başvuru için kişisel veri ve ödeme güvenliği, TSE onaylı sızma testi, şeffaf kargo ve teslimat süreçleri gibi şartlar sağlanmalıdır. Şirketin yasalara uygun ve güvenilir olması da gereklidir.
Güven Damgası Başvuru Süreci Nasıldır?
Güven Damgası başvuru süreci, internet üzerinden ilgili formun doldurulması ile başlar. Formun yanında istenilen belgelerin de sisteme yüklenmesi gerekir. Bu belgeler, şirkete dair evrakların yanında güvenlik testinin geçildiğine dair sonucu ve ücretin yatırıldığına dair banka dekontunu da kapsar.
Başvuru esnasında sunulan bilgi ve belgeler, Güven Damgası almaya uygun olup olmadığını TOBB tarafından incelenir. Bu aşamada kontrol listesindeki tüm hususlar tek tek ve özenle araştırılır. Değerlendirme 30 gün içinde tamamlanır ve sonuç başvuru sahibine iletilir.
Yapılan inceleme sonucunda gerekli şartları sağladığı tespit edilen e-ticaret sitesine Güven Damgası tahsis edilir. Artık bu damga ilgili internet sitesinde yer alabilir. Bunun yanında sitenin ismi ve bilgileri, Güven Damgası internet sitesinde yer alan listeye de eklenir.
Güven Damgası’nın geçerlilik süresi 1 yıldır. Bu sürenin ardından yenileme yapılmak istenirse yeni bir başvuru gerçekleştirilmesi gerekir. Verilmiş olan Güven Damgası, bazı kriterlere uyulmadığı tespit edilirse iptal edilebilir. Bu kriterler şunlardır:
- E-ticaret sitesinin aktif çalışmalarına son vermesi
- İlgili tebliğde sağlanması gereken standartları belirten 5. maddeye aykırı durumların tespit edilmesi
- Güven Damgası’nın bir yıl içinde üç defa askıya alınması
- Başvuruda sunulan belgelerde eksik ya da yanıltıcı bilgi olduğunun saptanması
Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik kapsamında giren tüm e-ticaret siteleri bu damgayı almak için başvuruda bulunabilir. Bu, hem aracı hizmet sağlayıcılar hem de kendine ait sitede faaliyetlerini sürdüren hizmet sağlayıcılar için geçerlidir. Merkezi yurt dışında olmasına rağmen Türkiye’de de faaliyet gösteren şirketler de uygun kriterleri sağladığında Güven Damgası alabilir.
Güven Damgası Alırken Gereken Evraklar Nelerdir?
Başvuru esnasında istenilen belgelerin eksiksiz şekilde sunulması gerekir. Aksi hâlde başvurunun olumsuz sonuçlanması son derece olasıdır. İstenilen belgeler ve bu belgelere dair bilgiler şunlardır:
- Güvenlik Testi Sonucu: TSE tarafından bu konuda yetkilendirilen şirketler tarafından yapılan sızma testinin ardından alınır. Test sonucunun başvurudan en az 3 ay önce alınmış olması gerekir. Belgenin üzerinde hem başvuru sahibi firmanın hem de testi gerçekleştiren kuruluşun kaşesi bulunmalıdır. Sisteme PDF formatında taranarak yüklenmesinin yanında posta, kargo ya da kurye yoluyla fiziksel olarak da TOBB’a iletilmelidir.
- Yazılı Beyan: Hem PDF formatında sisteme yüklenmeli hem de fiziksel kopyası TOBB’a gönderilmelidir. Bu evrak ile ilgili dikkat edilmesi gereken husus, başvuru esnasında sunulan imza sirkülerinde yer alan bir kişi tarafından imzalanmış olmasıdır. Ayrıca şirketin kaşesi de belgede bulundurmalıdır. Yazılı beyan için geçerli olan tüm kurallar, sunulması gereken Üyelik Sözleşmesi ve Yetki Belgesi için de geçerlidir.
- Vergi Levhası: Şirketin tamamlanmış vergi yılındaki faaliyetleri doğrultusunda hazırlanır. İnternet Vergi Dairesi üzerinden kolaylıkla alınabilir. Sadece PDF formatında sisteme yüklenmesi yeterlidir. En son düzenlenmiş, güncel vergi levhasının yüklendiğine dikkat edilmelidir.
- İmza Sirküleri: Herhangi bir noterliğe başvurularak kısa sürede alınabilir. Sisteme PDF formatında yüklenir. Başvuru için kullanılan imza sirkülerinin son 6 ay içinde düzenlenmiş olması ve yazılı belgelerde imzası olan kişinin imzasını da bulundurması gerekir.
- Adli Sicil Belgesi: Başvuru yapan şirketin yönetim kurulu üyelerinin ve yetkili olarak belirlenmiş kişinin adli sicil kayıtları tek PDF olarak birleştirilmeli ve sisteme bu şekilde yüklenmelidir. Bu belgeler e-Devlet Kapısı üzerinden kolaylıkla alınabilir.
- Dekont: Başvurunun tamamlanmasından önce ilgili ücretin verilen hesap numaralarından birine yatırılmış olması gerekir. Dekontun açıklama kısmında “TOBB Güven Damgası” ibaresi ve başvuru sırasında e-ticaret sitesine verilen numara yer almalıdır. Bu belge de sisteme PDF formatında yüklenmelidir.
Güven Damgası Alırken Gereken Evraklar Nelerdir?
Başvuru esnasında güvenlik testi sonucu, yazılı beyan, vergi levhası, imza sirküleri, adli sicil belgesi ve ödeme dekontu gibi belgeler sunulmalıdır. Bu belgeler eksiksiz şekilde sisteme yüklenmelidir.
Güven Damgası Ücret Tarifesi Nasıldır?
Güven Damgası ücreti, başvuru yapan e-ticaret şirketinin işlem hacmine göre üç farklı seviyede belirlenir. Düşük, orta ve yüksek işlem hacmi olarak isimlendirilen bu seviyelere yönelik ücretin aynı olmaması, kontrol işlemleri için harcanan süre farkından ileri gelir. Seviyelerin belirlenmesinde yıllık kredi kartı ile gerçekleştirilen işlem sayısı baz alınır. Bu işlemlerin sayımı Bankalararası Kart Merkezi ile yapılan entegrasyon sayesinde otomatik olarak gerçekleştirilir.
Sitenizin hangi seviyenin kapsamına girdiğini ve buna bağlı olarak ödemeniz gereken tutarı başvurunun “Gerekli Evrakların Sisteme Yüklenmesi” kısmında öğrenebilirsiniz. Seviyelere göre güncel Güven Damgası ücret tarifesi aşağıda belirtilmiştir:
- Düşük İşlem Hacmi: İşlem sayısı; 0 – 20,000 | Ücret; 3,000 TL + KDV
- Orta İşlem Hacmi: İşlem sayısı; 20,000 – 1 milyon | Ücret; 5,000 TL + KDV
- Yüksek İşlem Hacmi: İşlem sayısı; 1 milyondan fazla | Ücret; 15,000 TL + KDV
Güven Damgasının Avantajları Nelerdir?
Güven Damgası, hem e-ticaret ile uğraşan şirketlere hem de genel itibarı ile bu sektörün tamamına önemli faydalar sağlar. Güven Damgası’nın sağladığı avantajları şu şekilde sıralayabiliriz:
- Damgayı bulunduran sitelerden tereddüt etmeden alışveriş yapılacağını kanıtlar.
- Güven ortamı yaratarak satış rakamlarının artmasına destek olur.
- Bu damgayı almak için yürütülen çalışmalar ve yapılan iyileştirmeler sitenin hizmet kalitesini ciddi anlamda artırır.
- Özellikle e-ticaret sektörüne yeni giren şirketlerin güvenilir bir imaj yaratması için uzunca bir süre geçmesi gerekir. Güven Damgası ile bu intiba çok daha kısa sürede oluşturulabilir.
- Genel olarak e-ticaret sektörüne ve internet üzerinden alışveriş yapma konseptine olan güvenin artmasına yardımcı olur.
- Şirketlerin hem yurt içindeki hem de yurt dışındaki rekabet gücü artar.
- Bu damgayı alan firmaların sitelerinde Avrupa Çok-Kanallı ve Çevrimiçi Ticaret Derneğinin (EMOTA) logosunu da kullanabilmesi, uluslararası pazarlara açılmalarını kolaylaştırır.
Güven Damgasının Avantajları Nelerdir?
Güven Damgası, müşteri güvenini artırır, satışları destekler ve hizmet kalitesini yükseltir. Ayrıca, e-ticaret sitelerinin rekabet gücünü artırarak uluslararası pazarlara açılmalarını kolaylaştırır.
Güven Damgası ve E-Ticaret
TUİK’in gerçekleştirdiği 2021 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, internet üzerinden alışveriş yapma oranının ciddi bir artış sonucunda %44,3’e çıktığını gösterir. Önceki yıl %36,5 olan bu oranın artışında pandemi koşullarının etkili olduğu söylenebilir. Ancak online alışverişin kazandığı yaygınlığın da ciddi bir güven ortamı yarattığı artık su götürmez bir gerçektir. Hemen hemen herkesin çevresinde internet üzerinden sorunsuz şekilde alışveriş yapan birileri artık var ve bu durum e-ticarete yönelimi ciddi ölçüde artırıyor. Çünkü olumlu e-ticaret deneyimleri, bu sektöre olan güveni genel anlamda daha da güçlendiriyor.
Bu örnekten çıkarılabileceği üzere güven duygusu ile e-ticaret arasında sıkı bir ilişki vardır. Hem site bazında hem de genel olarak e-ticaret sektörü, güvenilir olduğunu geniş kitlelere gösterdiği ölçüde başarılı olur. Ancak bu güvenilirliği, henüz bu tür bir deneyim yaşamaya mesafeli bakan kişilere kanıtlamak tahmin edilenden zor olabilir. Bu noktada Ticaret Bakanlığı ve TOBB gibi resmî kurumlar tarafından verilen Güven Damgası, son derece kullanışlı bir enstrüman hâline gelir.
Güven Damgası E-Ticaret Siteleri İçin Önemli mi?
E-ticaret Güven Damgası, bulunduğu siteye ciddi anlamda değer katan bir unsurdur. Zorunlu olmasa da bu damganın varlığı pek çok avantajı beraberinde getirir. Basit bir örnek üzerinden ilerleyelim: Aynı ürün, iki farklı sitede aynı fiyatla satışa sunulmuş. Böyle bir durumda müşterinin ürünü Güven Damgası sahibi olan siteden satın alması şaşırtıcı olmaz.
Online alışveriş yapmaya karar vermiş bir kişi üzerinden verdiğimiz bu örneği, e-ticarete mesafeli yaklaşanlara doğru da genişletebiliriz. Aynı ürün, Güven Damgası sahibi bir internet sitesinde ve bir fiziksel mağazada aynı fiyattan satılıyor olsun. Bu durumda kişinin, Güven Damgası’nı görmesinin ardından hem zamandan tasarruf etmek hem de ulaşım giderlerinden kurtulmak adına ürünü internetten satın alması gayet olasıdır. Son derece basit görünen bu iki örnek üzerinden bile Güven Damgası’nın e-ticaret siteleri için son derece önemli olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. E-ticarette güven kazanmak adına bu damga, sanılandan da büyük katkılar sağlar.