E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?
Rakip analizi yapmak, sektörde var olan şirketlerin hali hazırda yapmaları gereken bir çalışmadır; fakat e-ticaret sektörüne yeni girecek kişiler için de rakip analizi yapmak aslında oldukça önemlidir.
Pazarın ve sektördeki diğer firmaların neler yaptığını önceden görmek, pazar payını incelemek, fırsatları ve olumsuz koşulları değerlendirmek, sektöre adım atmadan önce birçok konuda yardımcı olabilir.
Sektörde yer alan firmalar da, rakiplerinin önüne geçmek, onların yapmadıklarını yapmak ve gelirlerini artırmak için bu analizleri ve araştırmaları yapmalılar.
Rakip analizi yaparken bazı sorular sormanız, bazı araştırmalar ve testler yapmanız gerekiyor. Rakip analizi yaparken nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu rehberimizde sizinle paylaşacağız.
Sektör ve pazarın büyüklüğü ne durumda?
Rakip analizi yapabilmek için öncelikle sektör ve pazarın büyüklüğü hakkında bazı araştırmalar yapmanız gerekiyor. Bu sektörün içindeyseniz zaten bu konu ile ilgili bir takım veriler elinizde hazır bulunuyordur. Bu verileri pazarın büyüklüğü ve gelecekte bu pazarın nasıl bir hacme ulaşacağı şekilde derlemeniz gerekiyor.
Eğer sektöre giriş yapmayı planlıyorsanız, öncelikle gireceğiniz pazar hakkında bir takım araştırmalar yapmalısınız. Sektörün gelecek vadedip etmediğini araştırmak, yanlış yatırımlar yapmanızın önüne geçecektir.
Sektördeki rekabet durumu nasıl?
Pazarın büyüklüğü ve geleceği hakkında bir araştırma yaptıktan sonra, sektördeki rekabeti araştırmanız gerekiyor. Sektörün büyüklüğüne ve popülerliğine göre bu rekabet ortamı iyice kızışmış olabilir.
Sektördeki rekabeti ölçümlememeniz durumunda, sektöre giriş yaptıktan sonra ciddi bir rekabet sorunuyla karşılaşabilir ve bu rekabetle baş edemeyebilirsiniz. Böyle bir durumda da yaptığınız yatırımların boşa gitmesi söz konusu olacaktır.
Bu rekabetle baş edebilir misiniz?
Sektördeki rekabet durumunu belirledikten sonra, bu rekabetle baş edebilecek sermayeye sahip olup olmadığınızı incelemeniz gerekiyor. Elinizdeki bütçenin ne kadarını reklam ve pazarlama çalışmalarına yatırabileceğiniz oldukça önemlidir. Eğer bu rekabetten sıyrılmanızı sağlayacak bir bütçeniz ya da yeniliğiniz yoksa, bu sektöre yatırım yapmamanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
SWOT analizi yapın
SWOT analizini bilmeyenler “SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?” isimli yazımızdan detaylı bilgi alabilirler. Özetle, rakiplerinizin güçlü olduğu, güçsüz olduğu yönlerini analiz etmeniz, sektördeki fırsatları ve riskleri belirlemeniz gerekiyor.
Yukarıdaki yazıyı okuyarak, bu konuda hakkında neler yapmanız gerektiği konusunda çok daha kapsamlı bilgilere ulaşabilirsiniz.
Rakiplerinizin yıllık ciroları ne kadar?
Rakip analizi yaparken, rakiplerinizin gelirlerini ve toplam satışlarını da üç aşağı beş yukarı tahmin etmeniz gerekiyor. Doğrudan, net bir sonuç elde edemeseniz dahi, onların internet üzerindeki faaliyetleri ve davranışlarını inceleyerek, onların ne kadarlık bir hacme sahip olduklarını görebilirsiniz.
Onların sektördeki hacimlerini görmek, pazarda ne kadar pay sahibi oldukları konusunda da bazı fikirler verecektir.
Rakiplerinizin üretim hacmi ne kadar?
Rakiplerinizin üretim hacminin de araştırmasını yapmanız gerekiyor. Kendi ürünlerini üretenlerini ve üretim kapasitelerini analiz etmeniz, rekabet konusunda neler yapabileceğiniz konusunda bazı fikirler verecektir. Aynı zamanda onların üretim hacimleri, ürün satışları hakkında da bir takım fikirler verecektir.
Kendi ürünlerini üretmeyen; fakat tedarikçilerden ürün temin edenleri de belirlemeniz gerekiyor. Bu firmaların, stok hacimlerini öğrenmeniz, rekabet konusunda ne ile karşı karşıya olduğunuzu size gösterecektir. Stok hacmi büyük olan firmalar, tüketicilerin taleplerini daha rahat karşılayabilirler ve sizin de bu talebi karşılayabilmeniz gerekiyor.
Ürün ve hizmet kalitesi konusunda sektördeki durum nasıl?
Rakip firmaların ürünlerinin görünüşü, kalitesi ve verdikleri hizmetlerin ne kadar iyi olduğunu da araştırmalısınız. Sektördeki bazı firmaların bu konuda yeterli olmadığını görebilirsiniz ya da sektördeki kalite standardını öğrenebilirsiniz. Böylelikle kendi işinizde, standardı biraz daha yukarı çekmek için bazı çalışmalar yapabilirsiniz.
Sektördeki fiyatlandırma ve karlılık durumu nasıl?
Sektördeki ürün fiyatlandırmaları konusunda da bazı araştırmalar yapmanız gerekiyor. Kendi ürünleriniz için yaptığınız fiyatlandırma politikası size yeterli karlılık sağlayacak mı? Sizin fiyatlandırmanız sektörde bir farklılık yaratacak mı?
Hazırladığınız fiyatlandırma politikası ile karlılık sağlayabilecek misiniz? Bunun yanı sıra sektördeki karlılık durumunun nasıl olduğunu da incelemelisiniz. Kimi sektörlerde satış hacmi fazla olsa da karlılık düşük olabilir. Böyle bir durumla baş edebilecek misiniz?
Rakipleriniz sizden neleri daha iyi yapıyorlar?
İşinizi veya yapmayı planladığınız işi ele aldığınızda, rakip firmaların sizden hangi konulardan daha iyi olduğunu da araştırmanız gerekiyor. Rakiplerinizin iyi olduğu yanları incelemek aslında sizin için oldukça iyi bir fırsattır; çünkü kendi iş planlarınızı ve stratejilerinizi geliştirmeniz konusunda size bir yol gösterecektir.
Rakiplerinizin iyi olduğu yanları belirledikten sonra, bunların size ne gibi zararları olabilceğini de analiz etmelisiniz ve bu olumsuz durumların önüne geçmek için neler yapabileceğiniz konusunda da bir takım çalışmalar yapmalısınız.